Insights in Food

Via deze pagina’s leest u de visie van Jan-Willem Grievink op ontwikkelingen in zowel de tak van de buitenshuisconsumptie (Foodservice), alsook de thuisconsumptie (Foodretail). Van origine is het de horeca die zicht richt op consumptie buitenshuis en is het foodretail (supermarkt en speciaalzaak) die zich richt op de thuisconsumptie. Maar dat verandert fors.

Wil je lezen over die veranderingen, kijk dan bij blogs

We krijgen in de Foodsector te maken met…

  • De opkomende ‘strijd-om-het-maagaandeel’. De consument kan voor zijn behoefte aan voeding- en genotmiddelen overal terecht.
  • Daarom komt er een verdere grensvervaging tussen horeca en retail (blurring).
  • De opkomst van de gemaksconsument en alle concepten die daarop inspelen.
  • De consument gaat zijn ‘foodgebruik’ meer en meer zien als een onderdeel van zijn lifestyle. Hij laat óók door zijn foodconsumpties zien (én de plekken waar hij zijn ‘food’ koopt), hoe hij in het leven staat.
  • Er komt een nieuwe groeimarkt voor welbevinden en beleving met veilige producten en authentieke verhalen rondom die producten.
  • Het onderwerp ‘duurzaamheid’ komt stap voor stap hoger op de beleidsagenda te staan. Bij de bedrijven in de foodsector nog eerder dan bij de massa van de consument.
  • De consument laat zich leiden door de “Wet-van-Maslov”. Als het even iets minder gaat, dan valt hij terug richting basisbehoeften en spelen ethische onderwerpen even een minder grote rol.
  • De veranderende rol van weekboodschappen. Die gaan we minder zelf halen in de supermarkt, maar we laten het vaker bezorgen.
  • Maar we laten ook kant en klare maaltijden veel vaker dan ooit tevoren bezorgen.
  • Beide laatste punten zorgden al voor de explosieve groei van het fenomeen ‘Delivery’. Maar het aandeel van Delivery zal hooguit 25% van de markt kunnen bereiken.
  • En dat alles betekent het nodige voor leveranciers. Nieuwe mogelijkheden, nieuwe eisen, nieuwe verdienmodellen, nieuwe assortimenten, nieuwe diensten enzovoort.

Bedrijven hebben vaak hulp nodig om greep te krijgen op alle veranderingen. Jan-Willem Grievink heeft als adviseur en als commissaris/toezichthouder een schat aan ervaring om organisaties te helpen.

The Food Research Company is beschikbaar voor onderzoek en management rapportages. Bedrijven die op structurele basis beleidsinformatie willen hebben kunnen lid worden van het FoodService Instituut Nederland.  Dan ontvangen ze continue beleidsrapporten over de sector en over het gedrag van de consument.