Via deze pagina’s geven we onze visie op de ontwikkelingen in zowel de tak van de buitenshuisconsumptie, alsook de thuisconsumptie. Van origine is het de horeca die zicht richt op consumptie buitenshuis en is het foodretail (supermarkt en speciaalzaak) die zich richt op de thuisconsumptie. Maar dat verandert fors.
Wil je lezen over die veranderingen, kijk dan bij blogs
We krijgen in de Foodsector te maken met…
- De opkomende ‘strijd-om-het-maagaandeel’. De consument kan voor zijn behoefte aan voeding- en genotmiddelen overal terecht.
- Daarom komt er een verdere grensvervaging tussen horeca en retail (blurring).
- De opkomst van de gemaksconsument en alle concepten die daarop inspelen.
- De effecten van de Corona crisis en de economische effecten.
- Na de crisis zal het weer zo zijn dat de consument meer dan ooit zijn ‘foodgebruik’ gaat zien als een onderdeel van zijn lifestyle. Hij laat daarmee zien hoe hij in het leven staat.
- Er komt een nieuwe groeimarkt voor welbevinden en beleving met veilige producten en authentieke verhalen rondom die producten
- De veranderende rol van weekboodschappen. Die gaan we minder zelf halen in de supermarkt, maar we laten het – ook na de crisis – vaker bezorgen.
- Maar we laten ook kant en klare maaltijden veel vaker dan ooit tevoren bezorgen.
- Beide laatste punten zorgen voor de explosieve groei van het fenomeen ‘delivery’.
- En dat alles betekent het nodige voor leveranciers. Nieuwe mogelijkheden, nieuwe eisen, nieuwe verdienmodellen, nieuwe assortimenten, nieuwe diensten enzovoort.
Bedrijven hebben vaak hulp nodig om greep te krijgen op alle veranderingen. ConCeption is beschikbaar voor management brainstorms en advies. The Food Research Company is beschikbaar voor onderzoek en management rapportages. Bedrijven die op structurele basis beleidsinformatie willen hebben raden wij aan om lid te worden van het FoodService Instituut Nederland. Dan ontvangen ze continue beleidsrapporten over de sector en over het gedrag van de consument.