Omzetten Foodsector 2020 en 2021

In 2020 en 2021 zijn in de totale foodsector vele miljarden verschoven. Met als resultaat dat de consument in 2 jaar tijd €4 miljard minder is gaan uitgeven aan voedings- en genotmiddelen. Bij Foodretail (supermarkt en speciaalzaak) kwam €9 miljard bij en bij Foodservice (horeca, catering en gastservice) verdween in die twee jaar €13 miljard. Puur aan voedings- en genotmiddelen, zonder hotelkamers en nonfood etc. De consument heeft niet minder volume gekocht (minder Kcal geconsumeerd), maar heeft vanwege de lockdowns zijn consumpties noodgedwongen grotendeels buiten de Horeca moeten kopen en kwam dus terecht bij de supermarkt en de speciaalzaak.

En de grote winnaars in dit alles zijn de bezorgdiensten. Zowel het bezorgen van boodschappen als het bezorgen van maaltijden en lunches groeide fors. Boodschappen (inclusief wijnclubs en diepvriesmaaltijden) bereikte een omvang van €4,2 miljard (een groei van 135% in 2 jaar). En het bezorgen van maaltijden en lunches groeide met 168% ook naar €3,4 miljard. De online boodschappen zijn daarmee al goed voor 9,4% van de totaalomzet van Foodretail. Overigens komt een flink deel van die omzet al van flitsbezorgers. Voor details verwijs ik naar www.fsin.nl

De omzetverschuivingen in de Foodkanalen was in 2 jaar tijd gigantisch.