Omzetten Foodsector op weg naar 2030

De omzetten in de totale foodsector zullen de komende jaren verder stijgen. Daar zijn vijf belangrijke verklaringen voor. Die vermelden we na het bespreken van het basismodel.

In dit model wordt zichtbaar hoe de consument zijn koopgedrag aan het verschuiven is. Op de verticale as staat de tijd die er zit tussen kopen en consumeren. Op die manier krijgen we 6 verschillende manieren waarop de consument zijn voeding- en genotmiddelen koopt. Van directe consumptie (shopperstrip 1) tot en met het één keer per kwartaal of zelfs één keer per jaar kopen van bepaalde producten (Shoppertrip nummer 6). Het model van het FSIN maakt zichtbaar dat de eerste drie shoppertrips gigantisch veel in omzet zullen stijgen. Tot 2030 maar liefst € 22,5 miljard. Shoppertrip 1 (directe consumptie) wordt zelfs belangrijker dan de weekboodschappen, die tot nu toe nog de belangrijkste is. In procenten zullen de dagboodschappen het meest stijgen met 136%

Waarom gaat de omzet zo hard groeien?

1. De consument zoekt nog steeds meer ‘gemak’ en in ruil daarvoor is hij bereid om extra geld uit te geven.

2. Datzelfde geldt voor ‘genieten’ en luxe. Een deel van de Nederlanders heeft het ontzettend goed en is bereid om een luxe levensstijl ook verder in de foodsectoren te besteden.

3. Beide jongere generaties (Millennials en Gen-Z) leven als het ware buitenshuis en geven véél meer geld uit aan consumeren buitenshuis. Zij geven gemiddeld € 2.200,- per jaar uit aan consumeren buiten de deur. De Babyboomers daarentegen slechts € 485,-, ook al stegen hun bestedingen buitenshuis in 2023 maar liefst 31,4%.

4. Er is meer vernieuwend aanbod en dan maken we er ook gebruik van. Dat komt door de verdere inburgering van digitale mogelijkheden (Apps), maar ook door het ontstaan van Flitsbezorgers en het uitbreiden van bezorgdiensten, zowel door Thuisbezorgd.nl, maar ook Picnic, AH, Jumbo en zelfs de maaltijdbox bezorgers (Hello Fresh, Crisp etc) breiden uit. En aanbod creëert vanzelf vraag.

5. De laatste oorzaak is voorlopig nog de voortdurende inflatie. Dat maakt dat we meer moeten gaan betalen. En zolang er nog geen crisis-sfeer hangt onder consumenten, ontstaat er geen kopersstaking. Overigens geldt dat niet voor alle Nederlanders. Een groot deel van de Nederlandse bevolking is wel bezig met ‘downtrading’, het bezuinigen op luxe en het kopen van meer aanbiedingen en het bezoeken van goedkopere winkels en restaurants.