Omzetten Foodsector 2020

In 2020 zijn in de totale foodsector vele miljarden verschoven. Met als resultaat dat de consument €3,7 miljard minder is gaan uitgeven aan voedings- en genotmiddelen. Bij Foodretail (supermarkt en speciaalzaak) kwam €4 miljard bij en bij Foodservice (horeca, catering en gastservice) verdween €7,7 miljard. Puur aan voedings- en genotmiddelen, zonder hotelkamers en nonfood etc. De consument heeft niet minder volume gekocht (minder Kcal geconsumeerd), maar heeft vanwege de lockdowns zijn consumpties noodgedwongen grotendeels buiten de Horeca moeten kopen en kwam dus terecht bij de supermarkt en de speciaalzaak.

En de grote winnaars in dit alles zijn de bezorgdiensten. Zowel het bezorgen van boodschappen als het bezorgen van maaltijden en lunches groeide fors. Boodschappen (inclusief wijnclubs en diepvriesmaaltijden) bereikte een omvang van €2,7 miljard (groei van 49,5%). En het bezorgen van maaltijden en lunches groeide met 36,7% ook naar €2,7 miljard. De online boodschappen zijn daarmee al goed voor 6,1% van de totaalomzet van Foodretail. Voor details verwijs ik naar www.fsin.nl