Grote supers scoorden extreem
De meeste van de grote supermarkten (boven de 3.000m2 vvo) behaalden tijdens de lockdown periodes sinds maart 2020 opmerkelijke omzetresultaten. Met omzetplussen tussen de 25 en 30% worden ze dominant binnen Foodretail. Bovendien lijkt het dat ze hun nieuwe klanten redelijk vast kunnen houden. Vooral AH-XL en de grote Jumbo’s profiteren ervan. Er zijn vier redenen voor die opmerkelijke groei.
- Het gevoel van ruimte en het vrij kunnen bewegen creëert een gevoel van veiligheid voor de consument.
- Deze supermarkten hebben meer keuze in extra (luxe) assortimenten die vooral gekocht worden door consumenten die thuis horecamomenten willen vieren.
- Ze hebben meer variatie in gemaksproducten en kant-en-klaar maaltijden.
- Ze zijn (meestal) goed bereikbaar met ruime parkeerplaatsen.
Het aparte is dat vóór de crisis deze winkels (net als de hypermarkten in het buitenland) het moeilijk hadden. Toen waren het juist de gemakswinkels en de kleinere stadswinkels die het veel beter deden. Corona heeft voor een omkeer gezorgd