Grote supermarkten moeten veranderen

Grote supermarkten kunnen niet meer alleen draaien op de weekboodschappen. Consumenten gaan minder weekboodschappen doen en als ze al weekboodschappen blijven kopen, dan gebeurt dat in toenemende mate online via de bezorgdiensten. Er komen meer dagboodschappen voor in de plaats. En daarnaast zal de directe consumptie bij de consument belangrijker worden. Niet alleen in de Horeca, maar ook bij allerlei andere concepten zal de consument iets voor directe consumptie zoeken. Niet perse om uit eten te gaan in de supermarkt, maar meer als alternatief voor het zelf thuis koken. Waarom moet de supermarkt dan veranderen?

  1. Supermarkten zullen met hun grote oppervlakte argumenten moeten creëren voor de consument om te blijven komen, anders loopt hun functionele rol bij hen weg.
  2. Amerikaanse voorbeelden laten zien dat de supermarkt heel goed kan scoren met de verkoop van direct te consumeren producten.
  3. Supermarkten, mits op de juiste locatie, kunnen veranderen in Superants, een kruising tussen een supermarkt en een restaurant. Niet om daar uit eten te gaan, maar wel om snel even een warme hap te nuttigen (maar ook lunch en ontbijt is in de VS doodgewoon in de supermarkt).
  4. De versafdelingen zullen steeds verder uitgroeien tot afdelingen waar niet zozeer ‘producten’ worden verkocht, maar vooral ook ‘oplossingen’. Dus een gesneden ananas, naast een klassieke ananas. Een kant en klare fruitsalade naast het gewone fruit. Gekookte aardappelen naast de gewone. Een kant en klare maaltijd of maaltijdsalade naast de gewone producten die je zelf nog helemaal moet bereiden. Enzovoort.
De Jumbo Foodmarkt in Utrecht. Foto van Faay Wanden en Plafonds.

Nederland kent nog niet veel van deze grote winkels. De Jumbo Foodmarkten en de AH-XL’s zijn de bekendste. Daarvan zijn de Jumbo’s al veel meer Superants dan de XL’s van AH. Maar die laatste zullen ongetwijfeld de komende jaren ook meer van deze Ready2Eat services oppakken.