Supermarkt pakte Corona-omzet en staat die niet snel weer af
De totaalmarkt van de buitenshuisconsumptie heeft in 2020 en 2021 zo’n € 13 miljard omzet misgelopen. Supermarkten pakken daar ruim 9 miljard van op. De drie kanalen voor de buitenshuisconsumptie (Horeca, Catering en Gemak) verloren dus fors terrein, puur vanwege de maatregelen van de overheid. De boeiende vraag is of die supermarkten die omzet na de crisis weer gaan inleveren en of de buitenshuis kanalen hun verloren omzet weer terug pakken.
Het antwoord op beide vragen is ‘nee’. Uiteraard zullen de drie buitenshuis kanalen (Horeca, Catering en Gemak) weer omzet terugwinnen. In 2022 zien we dat ook meteen terug. Maar het duurt vele jaren voordat ze op hun ‘oude’ niveau komen als we rekening houden met het feit dat de prijsstijging sinds januari 2022 (bijna 15% in Foodservice) een zeer vertekend beeld geeft. En voor Catering is de verwachting dat ze pas over 4 jaar terugkomen op hun omzet van 2019, maar ook dan is dat een vertekend beeld vanwege de prijsstijgingen.
Supermarkten gaan hun omzet ook niet weer afstaan. Ze zullen zelf nog actiever worden in de buitenshuisconsumptie met gemakswinkels, instore-restaurants, warme maaltijden, lunches, grab&go concepten enzovoort. Het enige dat niet gemakkelijk gaat gebeuren is dat supermarkten (en speciaalzaken) de ‘uit-eten-gaan’ functie van Horeca ook oppakken. De toenemende blurring van Foodretail met Foodservice speelt zich vooral af rond het functionele eetmoment. Het alternatief voor zelf thuis een maaltijd bereiden.
Wil je er meer over lezen, kijk dan naar de blog van Jan-Willem op www.fsin.nl