ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Terug

Minder supermarkten, meer superants

Geplaatst op: woensdag 5 juni 17:25

De supermarkt is nog steeds teveel een systeem voor de grote boodschappen thuis. Die behoefte van de consument wordt kleiner en deels overgenomen door online aanbieders. De consument zoekt vaker een ultraverse gemaksmaaltijd en die moet steeds vaker ook direct te consumeren zijn (dus warm). Dat kan niet met een klassiek supermarktmodel. Er moeten meer eetwinkels komen en meer superants. En gewone supermarkten zijn er dan veel teveel.

Onze foodconsumptie verschuift al jaren van thuis naar buitenshuis. In de laatste twee jaar tijd groeide de consumptie buitenshuis met 10%, zo blijkt uit de cijfers van het FSIN. Maaltijden thuis worden vaker gebracht door online aanbieders, net als de weekboodschappen.

Ooit waren de supermarkten en speciaalzaken er vooral voor de consumptie thuis. De rol van de klassieke supermarkt als ‘weekboodschappenleverancier’ wordt gemarginaliseerd. Online oplossingen, ook van nieuwe spelers als Picnic, nemen de plaats in van ‘de volle winkelkar in het weekend’. Ook doet de consument steeds vaker ‘momentboodschappen’. Hij beslist vaker op het laatste moment wat hij waar met wie gaat eten. Gemakswinkels en formulerestaurants zijn daarvoor veel beter geschikt dan de ouderwetse supermarkt.


Supermarktmeters verdwijnen

We verwachten dat in de periode tot 2025-2030 zeker een derde van de huidige supermarkten zal verdwijnen. En in plaats daarvan komen er zo’n 150 verspaleizen en een paar duizend gemaks- annex eetwinkels. Supermarkten moet kiezen en een food-vers-belevingswinkel worden óf een compacte gemakswinkel waar de consument zijn producten of gerechten voor de komende paar uur kan kopen. Beide varianten zullen ook vormen van horeca implementeren. 

Zowel de gemakswinkels als de verspaleizen worden in feite ‘superants’. Het klassieke supermarktmodel komt onder druk. Dat is een mengvorm van een (vers)supermarkt en een restaurant/bistro. In onze analyses komen we in Nederland op een potentie van zeker 2.200 van dat soort vestigingspunten, inclusief traiteurs en eetwinkels. In elk dorp van 25.000 inwoners is straks ruimte voor zo’n ‘superant’. Dat kan een uitgebouwde speciaalzaak zijn, een omgebouwde supermarkt, een gemakswinkel met maaltijdservice of een horecaconcept dat retail toevoegt.

In toenemende mate zullen ook non-foodretailers food gaan toevoegen. Die markt heeft nu al een omvang van zo’n €990 miljoen. De grote aanjagers zijn Action, Ikea en Intratuin. Die markt groeit tot 2025 nog met zeker €250 miljoen.


Bezorging binnen een uur

De rol van online wordt alleen nog maar belangrijker. Tot nu toe is het zo dat delivery in Foodservice een korte kassabon kent (maaltijden) en boodschappenbezorgers in Foodretail een lange kassabon. Maar die twee kanalen zullen door elkaar gaan lopen. Supermarkten (en speciaalzaken) zullen ook maaltijden gaan bezorgen en via platforms als Thuisbezorgd.nl zullen vaker ook andere boodschappen worden toegevoegd (groente, vlees, wijn). Die producten en gerechten zullen steeds vaker afkomstig zijn uit zogeheten dark stores of dark kitchens. Loodsen of keukens op een C-locatie. Dat maakt de bezorgconcepten goedkoper en efficiënter. En dat moet ook wel, want het kunnen bezorgen binnen één uur wordt een belangrijke succesfactor.

Het hebben van een website of een app is geen garantie voor online succes. De kwaliteit, snelheid en toegankelijkheid van die app of website zijn voor de foodshopper cruciaal. Net zoals dat bij het boeken van hotelkamers en vakanties is gegaan, zal uiteindelijk ook in de foodsector slechts ruimte zijn voor een handvol apps als het gaat om het bestellen van foodproducten. De meest klantvriendelijke gaat winnen, vooral als die ook nog eens onafhankelijk lijkt te zijn en verschillende (prijs)alternatieven kan bieden.

 

Rol van leveranciers verandert

Met dit alles gaat ook de rol van leveranciers veranderen. Ze kunnen niet langer leunen op het aloude spelletje van accountmanagement en category management voor supermarkten. Van hen zal veel meer maatwerk gevraagd worden. En niet alleen dat, ze moeten ook inhoudelijk verstand hebben (krijgen) van de blurrende foodwerkelijkheid van 2025. De tussenvormen kennen andere wetten, andere verdienmodellen en ze hebben ook andere behoeftes.