Corona desastreus voor de horeca

De lockdown maatregelen veroorzaken een economische crisis met als gevolg dat er in de totale foodmarkt miljarden euro’s aan omzet verdwijnt, zo heeft het FoodService Instituut Nederland berekend (zie www.fsin.nl). Gewoon omdat we als consument goedkopere kilocalorieën gaan kopen. Ook na de lockdown blijft dat zo omdat we nog heel lang in een crisis zitten met veel minder bestedingsmogelijkheden per huishouden. We gaan dan weliswaar niet minder eten, maar wel ánders. En we kopen het massaal bij foodretailers in plaats van bij luxueuze outlets (waaronder ook restaurants). En alleen dát al krijgt grote effecten op de totale voedselketen omdat de logistieke stromen veranderen. Elke leverancier die zijn business ziet wegvallen (enkele duizenden) wil nu maar al te graag leveren via de supermarkt.

Zo zal het niet worden, maar veel horeca heeft moeite met het creëren van een gezellige sfeer in Coronatijd. Foto Shutterstock.



Hoe terecht al die Coronamaatregelen ook zijn vanuit de optiek van de gezondheidszorg, ze werken wel als een verwoestende tsunami voor grote delen van de Europese economie. Het zou zomaar kunnen dat 10% van ons nationale inkomen gaat verdampen en dat we met tienduizenden faillissementen richting 800.000 werklozen gaan medio 2021. Alleen al in Foodservice verwacht ik persoonlijk dat er eind volgend jaar 12.000 vestigingspunten verdwenen zullen zijn. We zullen nog heel lang in die 1,5 meter economie blijven hangen (al of niet ondersteund door Apps). Dat betekent dat we minder gaan reizen, minder toeristen in ons land krijgen, minder groepsevenementen krijgen en dat het lastig blijft (maar niet onmogelijk) om te importeren en exporteren. En die 1,5 meter betekent ook minder productiviteit in de outlets, vooral in de horeca.

Horeca en Catering samen zullen alleen al zo’n 6 miljard Euro verliezen. Supermarkten winnen 2 miljard minimaal en die omzet krijgen ze in de schoot geworpen door de overheidsmaatregelen. Die omzet zullen ze vast proberen te houden, ook na de crisis. Dat doen ze door actief te worden in de consumptie buitenshuis. Met nog meer gemakswinkels, instore restaurants of foodcafés, met kant en klare ultraverse maaltijden enzovoort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.