De foodsector in verandering

De foodsector is stevig in beweging. De grenzen tussen retail en horeca vervagen en bezorgen en gemak veranderen de wereld en de verdienmodellen van de klassieke spelers.

Mensen consumeren steeds vaker buitenshuis en als ze thuis consumeren, zoeken ze vaker gemaksoplossingen. Buitenshuis zoeken consumenten óf een stuk beleving óf gemak, het alternatief voor thuis je maaltijd klaar maken.

Foodservice en retail komen op elkaars terrein

Supermarkten gaan steeds meer Ready2Eat concepten realiseren. Foto Shutterstock

Het is niet vanzelfsprekend dat buitenshuis consumeren het terrein blijft van de horeca. Net zomin is het vanzelfsprekend dat de thuisconsumptie het terrein blijft van supermarkten en speciaalzaken. Horeca en retail komen op elkaars terrein. Voorlopig lijkt het er op dat supermarkten de strijd winnen, niet in de laatste plaats door de Coronacrisis. Retailers zullen steeds vaker horeca-elementen toevoegen aan hun formule en veel meer gemakswinkels openen.

Wat betekent dat voor leveranciers?

De verdienmodellen van alle foodformules veranderen. Ook hun eisen aan leveranciers. Leveranciers krijgen soms meer en soms minder mogelijkheden bij al die grensvervagende concepten. Ze moeten meer dan ooit in de huid (kunnen) kruipen van hun afnemers.

We willen helpen met veranderingen

Wil je als leverancier (of als formule) leren om in te spelen op al die veranderingen, dan kun je bij ons terecht. We helpen met research, brainstormen en implementatie.

Het gaat niet primair om mooie plannen, maar vooral om concrete acties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.