ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Terug

Blurring in volle vaart

Geplaatst op: donderdag 13 juli 2017 11:08

Er zijn steeds meer formules die horeca en retail combineren. Het aantal is niet meer bij te houden. Anno juli 2017 zijn er al vele honderden concepten waar dat zo is. Alleen al daardoor groeit de omzet. Maar ook autonoom horen blurring concepten bij de sterkst groeiende foodconcepten.

Binnen Foodservice was Van der Valk met zijn Versmarkt in Voorschoten het meest bekende voorbeeld van de grensvervaging richting retail. Inmiddels zijn er meer. Hajé heeft zijn winkels bij zijn restaurants; De Smaak van Croy heeft een stukje retail toegevoegd en onlangs is een andere 'Valk' begonnen met een Valk Vers concept: De Cantharel in Apeldoorn heeft in Ugchelen, bij zijn centrale keuken, een mooie kleine verswinkel geopend. Zo zijn er tientallen andere voorbeelden. De totale omzet aan retailproducten vanuit horeca is nog klein, minder dan 100 miljoen Euro.

Omgekeerd geldt het nog sterker: steeds meer retailers voegen horeca toe aan hun concept. Met Hema, Ikea, Intratuin en de Bijenkorf hadden we die voorbeelden al langer. Maar ook andere retailers, waaronder supermarkten, voegen steeds meer horeca-elementen toe aan hun formule. De omzet van horeca bij detailconcepten was in 2016 ongeveer 1,1 miljard Euro (bron FSIN). Die omzet staat onder druk vanwege het wegvallen van V&D met zijn La Place omzet. Maar La Place op zich groeit weer erg hard.

De komende 10 jaar zal de omzet van blurringconcepten fors toenemen. Vanuit retail zal de horeca-omzet naar 2,5 miljard Euro groeien. En vanuit Horeca concepten zal de retailomzet groeien naar 450 miljoen Euro.