ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Terug

Blurring in Food groeit fors

Geplaatst op: zaterdag 17 mei 2014 17:36

Terug van een bijzondere MasterClass New Food (een nieuwe Executive opleiding in New York), ben ik (jan-Willem Grievink) nog meer overtuigd geraakt van de opkomende versmelting van Foodretail en Foodservice. Speciaalzaken, casual restaurants, cateraars en supermarkten zien dat consumenten verwachten dat er nieuwe concepten komen waar ze de klassieke functies van deze concepten gecombineerd aantreffen. In de VS is nu al 5% van de buitenshuisomzet afkomstig van supermarkten en foodretailers groeien harder dan de klassieke horeca outlets.

Ook in West Europa zien we de voortekenen van blurring opkomen. Het bonbedrag van de supermarktklant daalt en het aantal bezoeken aan een supermarkt stijgt. Dat is de voorbode van de groei van de korte termijn shoppertrip die ten koste gaat van de klassieke weekboodschappen. Supermarkten krijgen meer klanten die iets kopen voor de korte termijn.

De horeca krijgt gelijktijdig te maken met klanten die goedkopere alternatieven willen voor de duurdere 3-gangen menu's. De omzet van aanbiedingen en kleinere gerechten groeit. En dat geldt ook voor de take-out omzet binnen de horeca.

Dat zijn voortekenen van de opkomst van 'blurring' in Nederland.

Er zijn allerlei krachten (en ontwikkelingen) in de samenleving, wensen van de consument, succesvol aanbod van nieuwe formules en... de opkomst van de nieuwe media in relatie tot food, die maken dat blurring de komende jaren versneld zal doorzetten.