ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Terug

Masterclass New Food concepts van start

Geplaatst op: zaterdag 26 april 2014 18:27

Met steun van grote spelers in de foodketen is er een nieuwe Masterclass opleiding opgezet. Die is helemaal gericht op het versmelten van Foodretail en Foodservice. Omdat die werkelijkheid in New York al beter zichtbaar is, wordt het grootste deel van deze compacte opleiding daar gegeven. Met hulp van hoogleraren en experts is een programma gebouwd van colleges en concept-analyses. Allemaal met het doel om Nederlandse foodmanagers, vanuit Foodservice, Foodretail en Foodleveranciers, te leren denken vanuit een nieuwe komende werkelijkheid. Gericht op het profiteren van nieuwe kansen.

Op donderdag 24 april 2014 is deze 7-daagse Masterclass New Food Concepts van start gegaan. De eerste dag op Nyenrode en de volgende 5 dagen in New York. Om weer af te sluiten met een 'wrap-up-dag' in Nederland. Het doel van deze unieke opleiding is dat we Nederlandse managers uit de brede foodketen opleiden voor de nieuwe 'blurring' werkelijkheid die de bestaande foodkanalen op z'n kop gaat zetten.

Deze eerste versie van de opleiding telt 11 directieleden als 'studenten'. Vijf uit Foodservice en zes uit foodretail. Juist deze mix van deelnemers maakt de opleiding al bijzonder. De eerste dag was gericht op de bewustwording van de veranderingen die gaan komen en waar de eerste tekenen al zichtbaar van zijn.

Jan-Willem Grievink gaf een college over de internationale krachtenvelden die maken dat zowel het foodshoppergedrag verandert, maar ook de spelers in de voedselketen gaan veranderen.

Prof Siem Korver (van Nyenrode en UvT) ging in zijn college in op de effecten van veranderende machtsposities rond het telen verbouwen en fokken van primaire voedingsmiddelengrondstoffen. En wat de spelers in de voedselketen daar nu al van merken.

Goos Eilander, directeur van Trendbox benadrukte in zijn college het veranderende gedrag van consumenten. Voor hen is het hoppen tussen foodconcepten straks een vanzelfsprekendheid. Spelers in de voedselketen zullen die foodshopper steeds meer centraal moeten zetten.

In New York is de opleiding een combinatie van colleges (van hoogleraren en 'blurring-food-experts) en analyses van concepten die model staan voor de nieuwe foodwerkelijkheid die ook in Nederland zijn intrede gaat doen in de komende 10 jaar.