ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Terug

Buitenshuisconsumptie op dieptepunt

Geplaatst op: zondag 15 september 2013 17:42

Met de experts van het FoodService Instituut hebben we afgelopen weken een analyse gemaakt van de omzettrends in de Nederlandse foodsectoren in 2013. Dat ziet er voor de buitenshuisconsumptie niet rooskleurig uit. In feite zijn er maar twee kanalen die het relatief goed deden: de koffie- en ijs concepten (samen +4,7%) en de fastservice formule restaurants (1% groei). De totale buitenshuisconsumptie zal dit jaar 2,4% in omzet dalen. Gelijktijdig is er sprake van ruwweg 2,5% prijsverhoging. Dat betekent dat de volumedaling in de totale buitenshuisconsumptie maar liefst 4,9% is.

De supermarkten zullen dit jaar opnieuw de grote winnaar zijn. Met een omzetstijging van 2,4% worden ze in feite slapend rijk omdat alle andere sectoren in omzet dalen. De enige uitzondering betreft internetverkoop die 10% in omzet stijgt. Andere insights:

  • De totale foodomzet in 2013 (voedingen- en genotmiddelen samen) daalt met 0,1% en bedraagt eind dit jaar ruim 57 miljard euro.
  • Het marktaandeel van alle drie de Out of Home kanalen daalt naar ruim 30%.
  • Klassieke Horeca daalt 2,8% in omzet.
  • Catering moet 3,5% prijs geven.
  • In 5 jaar tijd hebben restaurants een half miljard euro omzet prijs gegeven en hebben fastservice formules 171 miljoen euro gewonnen.

Toch lijkt het erop dat de bodem van de omzetdaling voor de totale buitenshuisconsumptie in zicht komt. Consumenten willen heel graag lekker en makkelijk buiten de deur consumeren. Mits... u raadt het al... het niet al te duur is. En de gemiddelde prijs daalt. Consumenten waarderen buitenshuisconsumptie met een hoog cijfer, zo becijferden Foodstep en Foodclicks.

De grote bottlneneck voor de groei van Foodservice is het consumentenvertrouwen. De sleutel daarvoor ligt echter in handen van de overheid.