ConCeption

Nieuws over de foodsector - over leiderschap - en over veranderprocessen

Nieuws

  • Blurring in volle vaart

    Geplaatst op: donderdag 13 juli 2017 11:08

    Er zijn steeds meer formules die horeca en retail combineren. Het aantal is niet meer bij te houden. Anno juli 2017 zijn er al vele honderden concepten waar dat zo is. Alleen al daardoor groeit de omzet. Maar ook autonoom horen blurring concepten bij de sterkst groeiende foodconcepten.

    Lees meer
  • 7 redenen waarom de foodsector verandert

    Geplaatst op: dinsdag 28 juli 2015 19:21

    De foodsector gaat drastisch veranderen. In de VS al volop zichtbaar. De crisis van de afgelopen jaren is niet zomaar een tijdelijke 'dip' in een patroon dat 'straks gewoon weer verder gaat'. De crisis is een deur naar een nieuwe werkelijkheid. We staan aan de vooravond van veranderingen in de foodsector die net zo ingrijpend zullen zijn als 50 jaar geleden de opkomst van de supermarkt: disruptie! De consument krijgt de regie in de keten en dat gaat het fenomeen 'blurring' (omni-channel gedrag van consument en aanbieder) verder versterken. Bedrijven moeten er wel aan mee doen. En de voorlopers trekken de kar, eerst in de VS, Canada en Engeland, daarna ook Nederland.

    Lees meer
  • Blurring in Food groeit fors

    Geplaatst op: zaterdag 17 mei 2014 17:36

    Terug van een bijzondere MasterClass New Food (een nieuwe Executive opleiding in New York), ben ik (jan-Willem Grievink) nog meer overtuigd geraakt van de opkomende versmelting van Foodretail en Foodservice. Speciaalzaken, casual restaurants, cateraars en supermarkten zien dat consumenten verwachten dat er nieuwe concepten komen waar ze de klassieke functies van deze concepten gecombineerd aantreffen. In de VS is nu al 5% van de buitenshuisomzet afkomstig van supermarkten en foodretailers groeien harder dan de klassieke horeca outlets.

    Lees meer
  • Masterclass New Food concepts van start

    Geplaatst op: zaterdag 26 april 2014 18:27

    Met steun van grote spelers in de foodketen is er een nieuwe Masterclass opleiding opgezet. Die is helemaal gericht op het versmelten van Foodretail en Foodservice. Omdat die werkelijkheid in New York al beter zichtbaar is, wordt het grootste deel van deze compacte opleiding daar gegeven. Met hulp van hoogleraren en experts is een programma gebouwd van colleges en concept-analyses. Allemaal met het doel om Nederlandse foodmanagers, vanuit Foodservice, Foodretail en Foodleveranciers, te leren denken vanuit een nieuwe komende werkelijkheid. Gericht op het profiteren van nieuwe kansen.

    Lees meer
  • Masterclass New Food Concepts in New York

    Geplaatst op: donderdag 5 december 2013 20:02

    DMasterClass New Food Concepts bestaat sinds mei 2014. Deze opleiding is gebaseerd op de vele nieuwe ontwikkelingen in de foodsector. "Die nieuwe 'blurring' trends zijn al langer in New York zichtbaar. Wil je Nederlanders goed voorbereiden op een komende werkelijkheid in ons land, dan moet je ze niet alleen goed onderwijs geven (door experts uit de nieuwe trend), maar ook met cases en praktijkanalyses onderdompelen in de werkelijkheid op plaatsen waar die werkelijkheid al zichtbaar is", aldus Jan-Willem Grievink, een van de kerndocenten van deze opleiding. "Daarom houden we de MasterClass New Food Concepts in New York City. In één week tijd krijgt u kennis en inzicht rondom de kansen van New Food concepts."

    Lees meer
  • Buitenshuisconsumptie op dieptepunt

    Geplaatst op: zondag 15 september 2013 17:42

    Met de experts van het FoodService Instituut hebben we afgelopen weken een analyse gemaakt van de omzettrends in de Nederlandse foodsectoren in 2013. Dat ziet er voor de buitenshuisconsumptie niet rooskleurig uit. In feite zijn er maar twee kanalen die het relatief goed deden: de koffie- en ijs concepten (samen +4,7%) en de fastservice formule restaurants (1% groei). De totale buitenshuisconsumptie zal dit jaar 2,4% in omzet dalen. Gelijktijdig is er sprake van ruwweg 2,5% prijsverhoging. Dat betekent dat de volumedaling in de totale buitenshuisconsumptie maar liefst 4,9% is.

    Lees meer
  • Foodservice in de startblokken

    Geplaatst op: donderdag 13 juni 2013 09:56

    De omzet in de buitenshuisconsumptie in 2013 valt tot nu toe zwaar tegen. Vele concepten krijgen minder klanten en noteren lagere bestedingen. Toch is de sector optimistisch. Dat komt omdat vrijwel alle onderliggende factoren, die maken dat consumenten meer buiten de deur gaan consumeren, op 'groen' staan. Er staan er slechts twee op 'rood': het consumentenvertrouwen en het besteedbaar inkomen.

    Lees meer
  • Jokken over marktaandelen

    Geplaatst op: maandag 14 januari 2013 15:43

    Januari 2013 is geen uitzondering op vorige jaren. Een rondje langs de velden met vragen aan foodretailers hoe het afgelopen jaar is geweest leidt opnieuw tot het traditionele tafereel. Vrijwel iedereen meldt dat hij is gegroeid. En ook allemaal nog eens duidelijk boven het marktgemiddelde.

    Lees meer
  • Teveel aandacht voor structuur

    Geplaatst op: maandag 14 januari 2013 15:15

    De crisis sinds 2008 heeft ervoor gezorgd dat er weer veel bedrijven in reorganisaties terecht komen. In die reorganisaties wordt opnieuw de klassieke fout herhaald om de structuur leidend te maken in het denken over een nieuwe gewenste situatie. De hele management literatuur staat bol van de cases met bewijsvoering waarin geconcludeerd werd dat strategie en mensen belangrijker zijn dan structuren. "Structure follows Strategy" is dan ook de klassieke les die we sinds 1920 al hebben geleerd van Alfred Chandler. Toch vallen we weer in dezelfde fouten als altijd. We tekenen nieuwe harkjes en bekijken mensen als kostenposten die gereduceerd moeten worden.

    Lees meer
  • Goedkoop buiten de deur eten kan wel degelijk

    Geplaatst op: dinsdag 31 juli 2012 12:39

    De gemiddelde prijs van een 3-gangen menu in Nederland is gedaald. Voor het eerst sinds de laatste 5 jaar. De prijs is van 33 Euro gezakt naar 27,50. Dat betekent dat veel horeca-ondernemers een lager geprijsd dagmenu zijn gaan aanbieden. Overigens is dat in vrijwel alle landen gebeurd, maar in Nederland is de daling het meest opvallend.

     

    Lees meer