ConCeption

Foodservice is waarde toevoegen aan voedings- en genotmiddelen. Gemak, gezondheid, genieten, goed gedrag (real food).

Foodservice

Foodservice is formeel dat deel van de foodmarkt waarbij de aanbieder voedings- en genotmiddelen consumptiegereed aanbiedt aan de consument. Omdat deze definitie geen duidelijkheid schept over de markt en marktgrootte, gebruiken we foodservice als een equivalent voor de out of home consumptie van voedings- en genotmiddelen. En dan concentreren we ons op de kanalen die juist daar hun focus hebben liggen. Dat zijn er drie:

  1. De klassieke Horeca met hotels, cafés en restaurants.
  2. Catering voor bedrijven, instellingen, scholen en vliegtuigen
  3. De sector 'Gemak' met horeca bij retail, fastservice restaurants, kiosken, gemakswinkels etc.

Daarnaast hebben we ook drie kanalen die primair op de thuisconsumptie gericht zijn (supermarkt, speciaalzaken/markt en new retail). New Retail is een jong segment waarin gemakswinkels zitten, de biosupermarkten, online retail en de foodverkopen van de non-food retailers.

Jan-Willem Grievink is specialist in Foodservice en Foodretail. Hij monitort al tientallen jaren beide zijden van het maagaandeel van consumenten. Een groot deel van de denkmodellen over deze totaalmarkt komen van zijn hand. Hieronder een basismodel met verwachte omzetcijfers van 2017. ConCeption voert de directie van het Onafhankelijke Kennisinstituut FSIN (zie www.fsin.nl)

 

Wilt u meer weten over Foodservice. Klik dan hier voor een link naar de website van het FoodService Instituut Nederland.

Artikelen over foodservice

Artikel23-07-2015:Foodbedrijven vast in budgetcyclus

In de foodsector floppen minimaal acht van de tien productintroducties. Die wetmatigheid is er al zolang ik in de sector actief ben (veertig...

Artikel19-05-2014:10 krachten die de foodketen gaan veranderen

De Nederlandse foodketen gaat de komende jaren veel sterker veranderen dan de laatste decennia het geval is geweest. Nederland was een mainstream...

Artikel19-04-2014:Kleinschaligheid en service rukken op, ook in Food

Klein is in de mode. We zien het in de explosie van ZZP-ers en de bedrijfsverzamelgebouwen met de vele startups. Kleine bedrijven worden in de...

Artikel06-12-2013:Blurring wordt het nieuwe toverwoord in ‘Food’

Supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus. Consumenten gaan minder weekboodschappen doen en kopen vaker iets voor de hele korte...