ConCeption

Foodretail is meer dan alleen de supermarkt

Foodretail wordt Food-blurring

Foodretail is de gesystematiseerde manier van het verkopen van voedings- en genotmiddelen, waarbij de retailer de producten min of meer kant en klaar voor de verkoop geëtaleerd heeft. Maar Foodretail verandert van karakter. Veel food-retailers zullen zich moeten gaan bezig houden met directe consumptie en horeca-ambacht moeten toevoegen aan de formule. De grenzen tussen horeca, retail, catering en speciaalzaak gaat vervagen en dat zet de hele foodsector (inclusief leveranciers) op zijn kop.

Dit zijn de Top-5 veranderingen die blurring zullen versterken.

  1. De doorgaande digitalisering van/in de samenleving en het gemak waarmee consumenten de smartphone gebruiken.
  2. Food en levensstijl worden veel vaker gecombineerd, vooral door de jongere generaties (millennials)
  3. Het midden van de markt komt onder druk, ook bij supermarkten. Wat groeit is quality discounting en de story-telling retail die vanuit een premium- en service gedachte de consument bedient.
  4. Transparantie van de foodketen werkt de opkomst van kleinschaligheid in de hand (klein en cool en groot is verdacht).
  5. Gemak blijft terrein winnen. We gaan minder weekboodschappen doen (en als we het doen, dan meer online) en we gaan veel meer dagelijks besluiten wat we eten, hoe we eten, waar we het kopen. Gemakswinkels en eetwinkels krijgen groeikansen.

In het model hieronder zien we verticale blurring (dwars door de keten heen) en horizontale blurring (kanalen die op elkaars terrein komen). Dat levert talloze nieuwe eisen en criteria voor kernkwaliteiten van spelers in de noodteken.

Artikelen over foodretail

Artikel23-07-2015:Foodbedrijven vast in budgetcyclus

In de foodsector floppen minimaal acht van de tien productintroducties. Die wetmatigheid is er al zolang ik in de sector actief ben (veertig...

Artikel06-05-2015:Klassieke supermarkt krijgt het zwaar

Wie van u gelooft dat we in 2020 nog steeds massaal boodschappen blijven doen op de manier van 2015? Wekelijks naar de supermarkt gaan om je...

Artikel04-02-2015:Supermarktpanden in problemen

Sinds 2008 is de waarde van onroerend goed door de crisis drastisch verminderd. En met name voor winkelpanden is dat afwaarderingsproces nog lang...

Artikel19-05-2014:10 krachten die de foodketen gaan veranderen

De Nederlandse foodketen gaat de komende jaren veel sterker veranderen dan de laatste decennia het geval is geweest. Nederland was een mainstream...