ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Wie gaat dat allemaal opeten?

Gepubliceerd op: 7 oktober 2011
Categorie: Foodretail

Twee jaar geleden was ik bij een paprikateler. Vol trots vertelde hij me dat hij zijn kasoppervlakte met 50% zou vergroten en zelfs 60% meer paprika’s kon telen. ‘En wie gaat al die paprika’s dan opeten’, vroeg ik hem argeloos. Daar had hij nog nooit over nagedacht. ‘Onze coöperatie moet die dingen toch gewoon kunnen afzetten, de markt in Rusland groeit zelfs’, zo antwoordde hij na een tijdje. 

Volgens mij is deze basishouding van veel telers de achilleshiel van de toekomst. Telers denken in opbrengst per hectare. En dan bedoelen ze kilo’s. En in hun ogen is het de taak van de ‘handelaar’ (coöperatie of handelshuis) om voor al die kilo’s maar een zo hoog mogelijke prijs te krijgen. Dat systeem moet veranderen. Telers moeten leren denken in termen van ‘waarde per hectare’. En het is uiteindelijk de consument die de ‘waarde’ van die hectare bepaalt. Eerlijk geteeld? Lekkerder ras? Mooiere vrucht? Een authentiek verhaal? Smakelijkere aanblik? Lokaal geproduceerd? Aansprekende verpakking? Kleinere porties? Gesneden en gewassen verpakt? Mooie salade van gemaakt? Dat zijn zomaar 10 redenen voor de consument om ‘meer te willen betalen’ voor de producten! En dan gaat de retailer dat ook doen.
Ik kan u verzekeren dat in de toekomst voor veel groente- en fruittelers niet de hoeveelheid kilo’s per hectare doorslaggevend worden voor hun voortbestaan, maar de vraag of de consument de producten relevant en authentiek gaat vinden. En het wordt hoog tijd dat boeren en tuinders zich eens gaan verdiepen in al die komende veranderingen bij consumenten en retailers.

Jan-Willem Grievink
Directeur FoodService Instituut Nederland
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen