ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Wat te doen als de marges onder druk staan

Gepubliceerd op: 14 mei 2011
Categorie: Foodretail

Consumenten vinden gezonde en lekkere producten erg belangrijk. Diervriendelijkheid, eerlijkheid, en milieuvriendelijkheid scoren veel lager. Dat is een van de uitkomsten uit de Voedselbalans, het grote onderzoek naar de stand van zaken rond duurzaamheid in de foodsector. Ik denk dat supermarkten niet beseffen wat lekker en gezond aan kansen met zich meebrengt. Met name de formules die zich met kwaliteit en service willen onderscheiden hebben een wereld te winnen op dit gebied.  

Waar blijft de formule die de prijs wint voor de allerbeste ham van Nederland? Waar wordt het lekkerste rozijnenbrood verkocht? Wie scoort met het meest smakelijke en gezonde fruit? Wie verkoopt de beste (en gezondste) maaltijden? Welke formule verdeelt zijn topkwaliteit meloenen, ananassen en mango’s in drie vakjes? 1: Vandaag op zijn allerlekkerst; 2: Overmorgen op zijn best; en 3: Mag nog drie dagen rijpen? Ik kan nog wel een uur doorgaan.
Zelfs de kwaliteitssupermarkten in Nederland zijn wat mij betreft nog veel teveel verkopers van het gemiddelde. Er is niets mis mee, maar er is ook niets bijzonder lekkers te ontdekken. Wat dat betreft begrijp ik dat de Belgen een beetje glimlachen bij de komst van AH. In België vind je namelijk wel topkwaliteit in de supermarkt, vooral bij Delhaize en Delitraiteur (een soort kruising tussen speciaalzaak en supermarkt van Louis Delhaize).
Een van de kernproblemen in Nederland is de enorme nadruk op de lage prijs die wordt veroorzaakt doordat we wekelijks honderden producten ver onder de inkoopprijs verkopen. En een veelvoud daarvan gaat onder kostprijs naar de klant. En dat moeten we compenseren door andere artikelen veel te duur te maken. En die producten onder kostprijs zijn bijna altijd bekende commodities. Die gaan dus nog bekender worden bij de consument. Kwaliteitsformules zouden de consument juist moeten leren om een massa een kwaliteitsartikelen uit te proberen. Weg van het gewone alledaagse. Meer vers, gezond en lekker. En meer aparte producten waar ze thuis met vrienden over gaan praten. In België is verkopen onder de inkoopprijs taboe. Daar promoten supermarkten wel de betere kwaliteiten. Niet voor niets geven de Belgen meer geld uit aan hun voedingsmiddelen dan wij in Nederland. Dat kan in ons land ook. Stap voor stap meer nadruk op dat wat gezond en lekker is. Weg van de loss-leaders, meer aandacht voor leuke aparte kwaliteitsproducten in de betere supermarkt.
Als de marges verder onder druk komen (en dat zal gebeuren) zijn het de oude reflexen die neigen naar nog meer stunten met commodities en meteen de randassortimenten duurder te maken. Wat zou er gebeuren als een kwaliteitsformule nu eens fors zou gaan snijden in commodities en veel meer leuke aparte kwaliteitsartikelen zou toevoegen? En die niet tegen extreme marges verkopen, maar gebruiken om de consument te verleiden om kwaliteit te gaan waarderen? Dus de beste ham van Nederland promoten, het lekkerste rozijnenbrood, de prijswinnende maaltijden enzovoort. Een kwaliteitsformule moet zich leren onderscheiden doordat consumenten met elkaar vol trots over je gaan praten vanwege de kwaliteit van je producten. En dat heb ik in Nederland nog maar heel weinig gehoord. Wie durft?
Jan-Willem Grievink
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen