ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Wat gebeurt er in de foodsector na het wegvallen van C1000?

Gepubliceerd op: 14 mei 2012
Categorie: Foodretail

Albert Heijn was al de grootste supermarktorganisatie van Nederland. Na het wegvallen van C1000 zal dat alleen nog maar versterkt worden. Door de overname van een groot aantal vestigingen van C1000 zal het marktaandeel van AH in 2013 stijgen naar 36,5%, zo hebben we berekend. Het marktaandeel van Jumbo komt op 18,9% en de 13 leden van Superunie (met 16 formules) zijn goed voor 29,9% marktaandeel.

Om het rijtje af te maken: Aldi scoort een marktaandeel van 7,8% en het opkomende Lidl groeit naar 6,6%. Dit zal de virtuele situatie zijn na het wegvallen van C1000 in 2013.

Deze berekening is door ons gemaakt, gebaseerd op de inzichten van AC Nielsen en SymphonyIRI, maar ook aangevuld met de research die GfK doet via de huishoudpanels en mijn collega's bij EFMI Business School. Maar de uitkomsten zijn onze eigen berekeningen die (dus licht) afwijken van de andere genoemde bronnen.

Wat betreft pure foodomzet worden de getallen anders. Die omzetten berekenen we voor het FSIN. Zie www.fsin.nl.

Wij berekenen overigens alle marktaandelen van de kanalen die voedings- en genotmiddelen verkopen in Nederland. Die omzet van F&B en genotmiddelen is ruim 56,4 miljard Euro groot. Supermarkten doen van dat getal 49% (dus alle non-foods niet meegerekend). Speciaalzaken doen 13,6% en de markt en overige retail 5,4%. Alle buitenshuiskanalen samen zijn goed voor 32% marktaandeel. De klassieke horeca doet binnen dat buitenshuissegment 16,1%, catering 6% en de gemaksector 10%.

Opmerkelijk is echter dat de Nederlandse supermarkten nu ook moeite hebben te groeien. De omzetgroei is nauwelijks groter dan de prijsstijgingen door de verhoging van de grondstofprijzen. Met name ook bestaande Jumbo's hebben moeite om te groeien. De omgebouwde Jumbo's groeien wel.

Met het wegvallen van C1000 valt ook de sterkste actiesupermarkt weg. Scherpe acties (18% van de weekomzet) hebben lange tijd een negatief effect gehad op de gemiddelde supermarktmarge in Nederland. Ik verwacht dan ook dat de marge van supermarkten in 2013 gaat verbeteren. Dat zal de beperkte marktgroei ruimschoots compenseren.

De druk op fabrikanten en leveranciers zal echter toenemen. Voor een deel omdat de inkooporganisaties verder gebundeld zijn rondom één formule (met uitzondering van Superunie), maar voor een deel ook omdat alle leveranciers van C1000 niet automatisch meegaan naar de overnemende organisaties. De schatting is dat ongeveer 250 leveranciers voor hun C1000 klant geen automatische vervanger vinden. Dat zullen ze compenseren door agressief te werven onder (bijvoorbeeld) Superunieleden. En dat komt de inkoopprijs van deze (en andere) inkooporganisaties ten goede.

En tot slot verwacht ik ook dat in 2013 en 2014 de formules die succesvol zijn veel meer een eigen gezicht krijgen. Met name Plus zal zich willen bewijzen als de meest klantvriendelijke (assortiment- en servicegerichtheid) supermarkt van Nederland. We krijgen mooie tijden in de foodsector! Vooral ook omdat La Place, Landmarkt, Ecoplaza, Goody Foods en Marqt ook nog eens laten zien dat er meer is dan alleen maar lage prijzen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen