ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Supermarktondernemers en 'lekker' zijn geen synoniemen

Gepubliceerd op: 18 februari 2013
Categorie: Foodretail

Ik heb één oproep aan zelfstandige supermarktondernemers: zorg dat je je in je formule gaat onderscheiden met ‘lekker’. Zelfstandigen moeten de aanjagers worden van ‘lekkere vernieuwingen’ en meer aandacht besteden aan het bijzondere van voedings- en genotmiddelen. Ze moeten zelf van lekker eten leren houden!

Vooral Plus ondernemers moeten loskomen van hun logistieke automatisme en allereerst zelf leren om van lekker eten te houden en dat laten zien en merken doordat ze vol trots zich richten op die consument die nou net hun winkel gaat bezoeken vanwege de aparte bijzondere producten en niet alleen vanwege de aanbiedingen of het standaard assortiment. Ze moeten dingen in hun assortiment opnemen waar de consument op feestjes over gaat lopen opscheppen!

Maar dan is er nog een lange weg te gaan...

Een supermarkt is een plek waar je voedings- en genotmiddelen kunt kopen. In principe bedien je als consument jezelf. Supermarkten vérkopen hun spullen niet, nee ze zetten ze op een schap en bieden op die manier de consument een totaal pakket in de vorm van zèlfbediening. Door de massa en het systeem kan het goedkoop, juist omdat zoveel mogelijk klanten zelf hun spullen selecteren. Daardoor is een supermarkt eigenlijk een soort logistiek systeem geworden. Supermarktmanagers zijn er bij gebaat dat het zelfselectiesysteem van consumenten steeds efficiënter verloopt.

Dat is een van de redenen dat supermarktformules én assortimenten steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Een supermarkt managen is primair een proces managen. Dat kunnen bedrijfsleiders net zo goed als ondernemers. Maar de meerwaarde van de zelfstandige mag niet alleen zichtbaar worden in het ‘nog beter op je kosten letten’.

Zelfstandige ondernemers moeten wat mij betreft hun meerwaarde gaan onderstrepen door juist ook vérkopers van lekkere dingen te worden. Een beetje supermarkt heeft zo’n 15.000 verschillende artikelen in het assortiment. Ongeveer 10.000 daarvan hebben te maken met eten en drinken, de rest noemen we non-food. Bij zelfstandigen moeten ruwweg 10% binnen elk van die tienduizend items zo uniek zijn dat consumenten juist daarvoor naar hun winkel komen. Naast de andere dingen als service, sfeer, klantgerichtheid en een goed standaardassortiment tegen aantrekkelijke prijzen.

De randvoorwaarde voor het uniek maken van die duizend lekkere bijzondere producten is wel dat de ondernemer eerst gaat leren productkwaliteit te (h)erkennen en apetrots te worden op de allerlekkerste producten uit zijn assortiment. Misschien moeten ze eens in de leer bij horeca? Of regelmatig een kijkje nemen bij Hanos en Sligro?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen