ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Supermarkten zijn té aanwezig in de media

Gepubliceerd op: 25 augustus 2013
Categorie: Foodretail

“Het is bedroevend gesteld met de kwaliteit van de Nederlandse levensmiddelen en fabrikanten en supermarkten maken er maar een potje van”. Die indruk krijg je als je de voorpaginaberichtgeving over voedingsmiddelen en supermarkten van de afgelopen jaren op een rij zet. De werkelijkheid is precies het tegenovergestelde: de Nederlandse voedings- en genotmiddelen zijn nog nooit zo veilig geweest als nu.

Dat de beeldvorming zo anders suggereert heeft vele oorzaken. Ik noem er een paar.

  • Supermarkten en merkfabrikanten zijn groot en ‘hip’ bij financiële analisten. Na jaarcijfers en stoere marktgroeiverhalen komen ook andere minder rechtlijnige beleidsaspecten vaker onder het vergrootglas van de publieke media.
  • Vakbladen zijn goed ingevoerd, worden vaker gelezen door journalisten uit de (elkaar beconcurrerende) massamedia die op hun beurt een complex onderwerp tot een ‘scorende’ oneliner versimpelen.
  • De al decennia durende focus op de lage prijs maakt dat supermarkten ‘grijze eenheidsworsten’ zijn geworden die lage prijzen afdwingen door ruzies met fabrikanten over extra kortingen en productboycots. Publiciteit daarover wakkert de argwaan tegen de ‘groten en machtigen’ aan.
  • Het omzet- en kostendenken van supermarkten en fabrikanten creëert saaie risicoloze assortimenten. Maar ze trekken door hun prijsvoordeel wel de klant weg van lekkere, luxe en aparte gerechten uit de speciaalzaken.
  • De manier waarop woordvoerders van ketens en koepels zich in de media verweren heeft als effect dat een argeloze toehoorder de conclusie trekt dat ‘die grote jongens’ wel iets te verbergen zullen hebben.
  • Het overleven van veel NGO’s loopt parallel met de media-aandacht die ze krijgen. De grote supermarkten met hun miljoenen klanten als ‘verfoeilijke daders’ neerzetten bleek te scoren.
  • Supermarkten gaan ‘uit angst voor reputatieschade’ nogal snel overstag voor soms compleet onzinnige symboolactiviteiten (groene sinterklaas).
  • Er zijn maar weinig mediagenieke doordachte tegengeluiden vanuit onafhankelijke objectieve hoek. Ze zijn er volop, maar blijven verborgen in saaie universitaire omgevingen. Het verhaal ‘vóór de plofkip’ van hoogleraar Louise Fresco heb ik nauwelijks in de media gehoord, maar ook niet in de branche.

Toch maak ook ik me zorgen over al dat fabrieksmatige en systematische denken dat ons vak zo regeert. Het roer moet om richting lekker eten. Het water moet ons in de mond lopen wanneer we een supermarkt binnen komen. Sommige buitenlandse supermarkten hebben dat al. Maar misschien komt er ook in ons land een tijd dat de chef-kok van de supermarkt als woordvoerder de NPO en de Telegraaf te woord staat om aan te tonen dat Wakker Dier haar punt overdrijft.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen