ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Supermarkten en leveranciers nooit eerlijk tegen elkaar

Gepubliceerd op: 10 januari 2013
Categorie: Foodretail

Het is 25 jaar geleden dat ik het Industributie onderzoek heb opgezet. In dat onderzoek wordt de industrie beoordeeld door haar handelspartners en worden de supermarktformules beoordeeld door de leveranciers. Allemaal anoniem uiteraard en volgens strikte objectieve normen die voor allemaal geldig zijn. In 2013 is het dus 25 jaar geleden dat we dit voor het eerst deden en de resultaten naar buiten brachten. Het heeft voor een enorme kwaliteitsimpuls van die samenwerking gezorgd. Want opeens waren niet meer de mooie woorden over elkaar leidend in de beeldvorming over het eigen succes, maar bepaalden de objectieve gegevens van alle klanten (of alle leveranciers) je werkelijke ranglijst temidden van je collega-concurrenten. Dat heeft gewerkt. Want zowel leveranciers als formules 'strijden' om verbeteringen van de resultaten van vorige jaren.

Peter Garstenveld stuurde mij de column van 25 jaar geleden waarin ik beschreef waarom Foodmagazine zou beginnen met de Industributietrofee. Hieronder staat die nog een keer afgedrukt.

Ik zou hem zo weer opnieuw kunnen schrijven. Ik was destijds hoofdredacteur, maar ik had een achtergrond als inkoper. Als journalist merkte ik dat supermarkten en leveranciers nooit helemaal eerlijk tegen elkaar waren. Tegen mij als ‘beschouwer’ durfden ze wel te vertellen waarin ze vonden waarin inkopers van Albert Heijn, Jumbo of C1000 tekort schoten. En die inkopers op hun beurt erkenden tegen mij dat ze het niet konden maken om te vertellen dat ze toch wel akelig blij waren met Unilevers verkooptactiek. Maar ik mocht het nooit opschrijven.

Dat bracht ons tot de overtuiging dat we moesten organiseren dat beide partijen op een objectieve manier de verbeterpunten in de onderlinge samenwerking zouden kunnen melden. Want als je als inkoper of formulemanager weet wat alle leveranciers als jouw verbeterpunten zien, dan kun je er ook mee aan het werk gaan. En omgekeerd geldt hetzelfde voor leveranciers.

 

En dat is gebeurd. Het Industributie-onderzoek met bijbehorende trofee bestaat inmiddels 25 jaar en heeft op een bijzondere manier bijgedragen aan de kwaliteit van de samenwerking tussen handel en industrie. Nergens in Europa is die samenwerking zo intensief en professioneel, ook al heb ik niet de illusie dat dit alleen te danken is aan het Industributie-onderzoek.

Maar ik heb gezien hoe leveranciers aan het werk gingen met de rapporten die aan de trofee ten grondslag lagen. Nederlandse leveranciers zijn gaan beseffen dat ze moeten leren denken als een retailer om echt succes te kunnen hebben bij die retail. En supermarktformules hebben leren denken als een A-merk.

Industributie heeft ook zichtbaar gemaakt op welke manier private label fabrikanten en versleveranciers van belang zijn geworden voor formules.

Wat zou een volgende stap moeten zijn?

De komende 10 jaar zal het verschil tussen grote mainstream leveranciers en kleine geprofileerde leveranciers alleen maar groter worden. Maar die beide categorieën leveranciers zullen door de retailers (en met name de inkopers) totaal anders behandeld moeten worden. En daar zijn nog heel wat verbeterstappen in te zetten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen