ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Ontzorgen en verbinden in de foodsector biedt kansen

Gepubliceerd op: 17 oktober 2012
Categorie: Foodretail

Het is nog niet zo heel lang geleden dat je als retailer of horeca ondernemer vooral specialist was in producten. Je had iets te verkopen en je keek of je daar klanten voor kon krijgen. Maar die tijd is voorbij. Mensen willen ook geen lampen, ze willen licht! Ze willen ook niet perse een bloemkool of ananas, maar ze willen hun maag gezond vullen en een lekkere smaak in de mond, bij wijze van spreken.

Dat denken is fundamenteel anders dan productdenken. Als je in de foodbusiness zit, dan moet je als ondernemer leren om de consument te ontzorgen. En als het daarvoor nodig is om je eigen expertise te verbinden met de vaardigheid van een andere specialist, dan is dat handig.

Een concreet voorbeeld. Een supermarktondernemer vraagt de beste drie studenten van de hotelschool of zij bij toerbeurt op vier dagen in de week met artikelen uit de supermarkt willen gaan koken. Dat koken doen ze dan in de winkel of buiten de winkel op een mooie professionele (maar mobiel) fornuis (of oven). Die maaltijden worden warm verkocht voor 5 Euro per portie. Mee te nemen naar huis (in een doggy bag) of ter plekke te nuttigen.

  • De studenten zorgen uiteraard voor culinaire topkwaliteit. Elke dag een ander gerecht, een kwaliteitsdagmenu.
  • De supermarktondernemer ontzorgt een deel van zijn klanten.
  • De service loopt steeds van 5 tot 8 uur en alleen op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
  • De ondernemer verkoopt op deze manier gemiddeld 500 maaltijden per week.
  • De studenten hebben een mooie bijverdienste.
  • de consumenten die zo'n maaltijd kopen (elke dag een andere maaltijd uiteraard) krijgen voor een lage prijs een lekkernij.
  • Het toetje wordt aanvullend verkocht en dat geldt ook voor sapjes en wijnen.
  • Het imago van de supermarkt gaat met sprongen omhoog en de ondernemer scoort bij zijn klanten!

Overigens is dit niet iets dat alleen de supermarktondernemer kan doen. De speciaalzaak kan het ook, maar ook de cateraar en de horecaondernemer kunnen met dit soort openlucht kantines consumenten ontzorgen, vooral zij die geen zin hebben om thuis te koken!

Voorwaarde is wel dat het perfecte kwaliteit moet zijn! Daar kunnen die toekomstige topkoks wel voor zorgen! En ik heb ook al gehoord dat huisvrouwen en hobbykoks uitstekende alternatieven zijn!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen