ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Nederlandse verssector gaat drastisch veranderen

Gepubliceerd op: 10 november 2013
Categorie: Foodretail

Er is altijd rumoer tussen boeren en tuinders aan de ene kant en supermarkten aan de andere kant. Ik ben een boerenzoon en zolang ik weet wordt er in de familie gemopperd dat de boer ‘maar een paar cent’ krijgt voor zijn spullen, terwijl het in de supermarkt ‘zoveel’ kost. Die discussie loopt al tientallen jaren. Supermarkten hebben teveel inkoopmacht, luidt de klacht. Maar de realiteit is dat supermarkten alleen maar macht hebben als er teveel leveranciers zijn die teveel produceren. Alleen dan kunnen supermarkten het ‘verdeel-en-heers’ spelletje spelen.

Jan-Willem Grievink en Melanie Murk van EFMI Business School hebben deze zomer een studie afgerond over de toekomst van samenwerking in de versketen onder de titel “Van alle markten thuis”. Dit rapport concludeert dat deze discussie over de prijs primair speelt in de open markt waar volume artikelen worden verhandeld. De markt van liters melk, kilo’s kazen, paprika’s en komkommers. In die markt zijn niet alleen Nederlandse boeren en tuinders actief. In toenemende mate komen daar ook boeren en tuinders uit Oost- en Zuid Europa bij die met ‘Hollandse know-how’ goedkope commodities in vers kunnen leveren.

 

Maar die open volumemarkt met zijn ‘vraag-aanbod’ spelregels wordt aanmerkelijk kleiner in de komende jaren. Dat wil zeggen: supermarkten en andere ‘kopers’ gaan minder via die open volumemarkt kopen. Ze gaan aan de ene kant veel meer inkopen via gesloten ketens waarbij een beperkt aantal ‘speciaal geselecteerde’ boeren en tuinders exclusief aan de formule verbonden worden. En aan de andere kant zullen supermarkten minder ‘mainstream producten’ presenteren en juist meer ‘bijzondere producten’ in hun assortiment opnemen. En zowel bij de inkoop via gesloten ketens als bij het inkopen van bijzondere producten (niet mainstream) gelden voor leveranciers totaal andere spelregels dan in de volumemarkt. Leveranciers (dus ook boeren en tuinders) moeten dan primair kennis hebben van categorymanagement en van het shoppergedrag van de consument.

 

Supermarkten willen in de toekomst alleen maar meer versproducten waar ze echt ‘trots’ op kunnen zijn en waarmee ze zich kunnen onderscheiden naar de consument. Dat betekent in feite dat supermarktformules hun boeren en tuinders (die dit soort assortimenten kunnen leveren) ‘aan boord halen’. In de supermarkt wordt dan zichtbaar gemaakt wie deze boeren en tuinders zijn. Via webcams, websites, bedrijfsbezoeken, voorlichting enzovoort, zien we dat gebeuren.

De volumemarkt zal ongeveer halveren en de gesloten ketens (exclusief leveren aan een retailer) en de markt voor nicheproducten zal verveelvoudigen. Dat gaat in de versketen een revolutie ontketenen. Het rumoer rond The Greenery is nog maar een voorbode van dat fenomeen. Maar ook voor supermarkten betekent dit een grote verandering. Zij moeten nu wel ‘verstand hebben van primaire producten’ om een waardige gesprekspartner te kunnen zijn voor boeren en tuinders.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen