ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Nederland moet zijn thuismarkt herontdekken

Gepubliceerd op: 1 september 2012
Categorie: Foodretail

Wil je veranderingen in een sector realiseren dan lukt dat het beste als je óf te maken hebt met ‘de-rug-tegen-de-muur situatie’ óf als er sprake is van een pot goud aan de horizon! De Nederlandse agf sector heeft veranderingen nodig.

We produceren en exporteren naar verhouding teveel groente en fruit en hebben onvoldoende binding met (en invloed op) de thuismarkt. En bovendien zijn andere Europese landen in opkomst als het gaat om productie en export van groente en fruit. De internationale concurrentie wordt alleen maar heviger.

Dat klinkt als rug tegen de muur. Maar die rug wordt slechts langzaam tegen de muur gedrukt en we hebben geleerd dat soort pijn te verdragen. We worden nog productiever, gaan nog meer kosten snijden, nog verder weg exporteren en nog meer mopperen dat de retailers te machtig worden. Maar de vraag ‘wie dat allemaal moet opeten’ beantwoorden we niet. En daar moeten we wel mee beginnen.

Terug naar het tweede probleem: de binding met- en invloed op de thuismarkt. Daar komt de pot goud.

Er ontstaat steeds ruimte voor een beperkt aantal bedrijven die helemaal gaat voor de thuismarkt Nederland. Nederlandse retailers willen consumenten verbinden met de oorsprong van versproducten. Daarvoor hebben ze telers nodig die ‘apetrots’ zijn op hun eigen producten en hun bedrijf.

De open dagen van Albert Heijn met de ‘eigen Hollandse helden’ (briljant gevonden) is een voorzet voor deze nieuwe trend. Wil je als boer of teler een binding creëren met de Nederlandse markt, dan moet je zorgen dat je aaibaar en transparant bent.

Betrek de (jonge) consument in je complot. Probeer via die consument de retailer te bespelen. Voor grote veilingen of handelshuizen zijn dit soort dingen lastig te organiseren. En daarom zijn het geweldige kansen voor de kleinere spelers die iets aparts hebben en toch al speciaal willen zijn. Jijzelf als lokale trotse teler moet die pot goud worden waar de consument zijn blik op gaat richten!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen