ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Jumbo Foodmarkt verandert wetten van de supermarkt

Gepubliceerd op: 27 april 2013
Categorie: Foodretail

De Jumbo Foodmarkt draait nu vier weken. En de reacties, vooral van klanten, zijn terecht lovend. Ik neem diep mijn petje voor de familie Van Eerd die dit heeft aangedurfd. De Jumbo Foodmarkt is een concept geworden waar de 'liefde voor het foodvak' van afstraalt. En als er een ding nodig was in ons geperfectioneerde foodlandschap, dan was dat wel liefde voor lekker eten en trots op het kunnen verkopen van verse lekkernijen. Als dit succes doorgaat - en ik zie geen enkele reden om daaraan te twijfelen - dan gaat dit iets betekenen voor het bestaande supermarktlandschap. Andere formules moeten in actie komen, een inhaalslag maken.

Een van mijn collegedeelnemers heeft het deze week goed samengevat. Zijn vertelde dat ze een paar keer in de Jumbo Foodmarkt was geweest en naar volle tevredenheid haar 'boodschappen' daar had gedaan. De week daarna ging ze terug naar haar eigen supermarkt en toen ontdekte ze tot haar schrik dat ze dit nu opeens als een verschrikkelijk ouderwetse en ongezellige winkel ging beoordelen.

Ik denk dat haar constatering de vinger op een toekomstige zere plek legt. Als er straks een stuk of 10 van dit soort winkels in Nederland komt, dan verandert daarmee het referentiekader van zowel de consument als van alle vakmensen. We hebben dit in Nederland al eerder gehad bij de komst van de eerste 'grote' supermarkten. Ik was 21 toen mijn 'baas' in Winterswijk een 'reusachtige' supermarkt opende van wel 900m2. Het referentiekader van de Winterswijkse bevolking waren tot dat moment zo'n 30 kleine supermarktjes en kruidenierszaakjes van gemiddeld 150m2. Na de opening van de 'grote' supermarkt met allemaal versgroepen vond de Winterswijkse bevolking de overige 'winkeltjes' ouderwets en hadden ze de nieuwe grote (Elka) supermarkt als hun nieuwe norm omarmd. Tientallen kleine supermarktjes en speciaalzaken gingen dicht en anderen volgden de nieuwe norm door ook grote supermarkten te openen.

Ik zie iets dergelijks straks weer gebeuren. Nu niet primair vanwege de oppervlakte, maar vooral door de nieuwe invulling. De Jumbo Foodmarkt is de eerste goede poging in Nederland van de trend die ik al jaren voorspel: de supermarkt en horeca komen aan het einde van hun levenscyclus en we gaan op weg naar concepten die een soort 'fusie' zijn van speciaalzaak, supermarkt, horeca, catering en gemakswinkels. De Jumbo Foodmarkt heeft al iets van die 'fusie'. Maar het kan nog verfijnder. En... het kan ook op kleinere oppervlaktes.

En als het 'foodmarktconcept', waar Jumbo nu gestalte aan heeft gegeven, door de consument omarmd wordt, dan krijgen we te maken met grote veranderingen in de komende jaren. Dan moeten de meeste andere formules wel reageren. Deels doen ze dat al, want niet alleen Jumbo is hiermee bezig. Ook Plus ondernemers denken over dezelfde stappen na. Fooddrome in Venlo zal de eerste worden. We hadden al andere concepten die bezig waren om alternatieven voor de supermarkt te ontwikkelen. Marqt was zo'n voorloper, maar bleef toch teveel hangen in het concept van luxe grachtengordel foodretail.

We konden dit allemaal al veel langer zien aankomen. In de Verenigde Staten werd er al veel eerder gestalte gegeven aan die nieuwe tussenvormen tussen supermarkt en horeca. Wegmans, Stew Leonard, Zabars, Central Market, Wholefoods en Urban Fare zijn een paar van die voorbeelden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen