ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Je zult maar A-merk zijnā€¦

Gepubliceerd op: 10 januari 2013
Categorie: Foodretail

Het leven van een A-merk fabrikant is anno 2013 geen pretje, laten we eerlijk zijn. Die vermaledijde retailers gebruiken jouw merk om consumenten te vertellen dat hun eigen merk veel beter en goedkoper is.

Ze verkopen jouw merk regelmatig onder kostprijs om aan hun klanten te ‘bewijzen’ dat ze voor de prijs echt niet naar die andere supermarkt hoeven te gaan. En vervolgens roepen ze jou op het matje omdat ze zeggen dat ze geen bal aan jouw trotse merk verdienen en dat je goedkoper moet worden. En wat retailers te weinig vragen voor jouw merk, dat maken ze weer goed door tientallen andere producten gewoon veel te duur te maken. Dat heeft de consument toch niet in de gaten. Ze betalen je factuur pas na drie maanden, ze vragen je allerlei kortingen en bijdragen voor feestjes en promotiedoeleinden. Voor productverbeteringen en innovaties moet je eerst betalen voordat ze je op het schap willen zetten. Ze bootsen je innovaties schaamteloos na met hun eigen merken. Ze sturen jou een brief dat ze vanwege nieuwe filialen wat extra korting van je willen. En de grondstofprijsverhoging jij zo nodig hebt, die krijg je niet voor elkaar. En als je lastig bent, dan leggen ze de rode loper uit voor je grootste concurrent. Intussen zie je vol verbazing dat die retailer rond kerst ook nog eens een eigen premium alternatief voor jouw product heeft ontwikkeld en dat hij grootscheeps in de feestfolder zet. Dat verkoopt weliswaar niet goed, maar het zit je wel dwars!

 

Waarom is dit een werkelijkheid voor meer dan de helft van de A-merk fabrikanten? Omdat ze al dat gedoe te lang en te gedwee over zich heen hebben laten komen! In 2009 hebben we een studie naar de toekomst van foodleveranciers afgerond onder de titel “Quo Vadis Foodleveranciers 2009-2020”. Die studie is anno 2013 actueler dan de krant van morgen! Conclusie: A-merken hebben kansen genoeg, maar moeten drastisch innoveren en relevant worden voor retailers en consumenten anders zal minimaal een kwart van hen verdwijnen. Retailers kunnen niet zonder échte A-merken! En die merken moeten leren hun rug recht te houden, kwaliteit en trots uit te stralen en voortdurend te vernieuwen! Ik kom er in 2013 uitvoerig op terug! Nu wens ik jullie eerst een inspirerend en gelukkig nieuwjaar toe!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen