ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Hoog tijd voor écht innovatieve producten

Gepubliceerd op: 2 januari 2012
Categorie: Foodretail

De omzetbijdrage van nieuwe producten in de supermarkt holt achteruit. In 2007 waren de 200 beste innovaties van dat jaar nog goed voor een omzet van ruim 400 miljoen Euro. In 2010 behaalden de 200 beste introducties van dat jaar slechts een jaaromzet van 250 miljoen Euro, zo leren we uit cijfers van SymphonyIRI. Het gaat niet goed met de innovaties.

Fabrikanten en leveranciers wijzen gemakkelijk met hun vinger richting supermarktformules. Die zouden geen geduld hebben om een nieuw artikel voldoende kans te geven. En noviteiten zouden ook veel te weinig ondersteund worden op de winkelvloer. Zeker, daar zal een klein stukje van de oorzaak liggen. Want supermarktformules zijn terughoudend. Het zijn omzetmachines geworden. Ze denken helemaal niet meer in termen van productinnovatie kampioen worden. Dat zien we zelfs in ‘vers’, een assortimentsdeel dat zogenaamd door alle formulemanagers wordt gekoesterd. Maar waar blijft de supermarktformule die op zoek gaat naar het lekkerste vers? De formule die net zoveel variëteiten aardappelen als pasta en rijst in zijn assortiment heeft? De formule met vier soorten bananen in verschillende smaak- en kwaliteitsklassen?

Maar de neergang van het omzetsucces van innovaties komt vooral door falende fabrikanten. Zij lijden aan een gebrek aan focus op pure productinnovaties. Ze hebben geen geduld voor ‘break-through’ vernieuwingen. Ze durven geen geld te investeren in de zoektocht naar dat wat er niet is. De verandering moet komen van de kleinere (familie) bedrijven. Passie voor het allerbeste product moet dan wel hun bedrijfsmotto worden. Met de woorden ‘lekker, makkelijk en gezond’ als schijnwerpers moeten zijn hun productontwikkelaars aan op speurtocht sturen. En misschien een chef-kok in dienst nemen?

De belangrijkste randvoorwaarde voor echte innovaties is de ware liefde van de inkoper voor het pure kwaliteitsproduct. En daar ontbreekt het aan! Het wordt hoog tijd dat er in categorymanagementteams (meer) pure productspecialisten komen. Een inkoper ‘kaas’ hoort kaaskampioen te zijn. Hij (of zij) moet meer weten van kaas dan de kaasleverancier zelf! Liefde voor het (nieuwe) product, een zintuig voor smaak en kwaliteit, dat moeten kenmerken worden binnen de assortimentsafdeling van een supermarkt. Ik ben er van overtuigd dat innovaties tot grote hoogte kunnen stijgen als zowel de leverancier als de inkoper hun passie voor die nieuwe producten niet onder stoelen of banken steken. Dan moet de inkoper wel op taalcursus. Want het stopwoordje ‘te duur’ moet uit de woordenschat verdwijnen.

Nog één tip om dit denken tussen de oren van fabrikanten en inkopers te krijgen: lees de biografie van Steve Jobs (de overleden oprichter van Apple)!
 

Jan-Willem Grievink, directeur FSIN, Hoofddocent EFMI Business School, Hoofddocent Masterclass Foodretail

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen