ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Hoofdtrends in Nederlandse Foodservice

Gepubliceerd op: 24 maart 2011
Categorie: Foodservice

De totale markt van de buitenshuis consumptie is in 2009 en 2010 in totaal met 928 miljoen Euro gedaald. Dat is een daling van 5,2%. De kanalen die zich primair richten op de thuisconsumptie van de consument zijn in die twee jaar met 405 miljoen Euro gegroeid. De reden voor deze verschuiving is uiteraard de recessie. In totaal is in 2010 55,5 miljard Euro uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen.

Consumenten bezuinigen met name op hun luxe consumptiegewoontes. En daar heeft met name de klassieke horeca van te lijden. De omzet in dat segment is in twee jaar tijd 860 miljoen Euro gedaald. 

De cijfers in de bijlage laten zien dat de kanalen voor de thuisconsumptie (en met name de supermarkt) in 2009 hebben geprofiteerd van de bezuinigingen van de consument in zijn buitenshuis consumptie. Maar in 2010 is de consument niet nog verder massaal gaan switchen naar nog meer thuisconsumptie. De omzet van alle retailkanalen samen is zelfs gedaald met 35 miljoen Euro (de supermarkt steeg nog wel).

Wil je een overzicht van de totale markt voor food, klik dan hier.

  

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen