ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Hoe weet je of een formule succesvol is?

Gepubliceerd op: 29 april 2011
Categorie: Foodretail

Wanneer is een foodformule succesvol? Hoe kun je nu voorspellen of AH in de toekomst ook sterker blijft van Jumbo of C1000? Wat moet Plus kunnen om straks ook een formule van formaat te worden? In totaal zijn er acht kenmerken die bepalend zijn. Jan-Willem Grievink heeft ze compact samengevat.

Dit zijn de acht basisvragen die je in feite allemaal met een schoolcijfer 8 of hoger moet kunnen beantwoorden.

  1. Is deformule komende 5 jaar aantrekkelijk en relevant voor de consument?
    • Ook in tijden van crisis en downtrading?
    • Hoe staat het met de levenscyclus?
    • Kan de formule nog vernieuwd worden?
  2. Kunnen investeren (is er geld en kwaliteit)?
    • Is er voldoende (kwaliteit) denkkracht in eigen huis?
    • Weten ze hoeveel, waar, wanneer en hoe er geïnvesteerd moet worden?
  3. Voldoende inkoopkracht?
    • Is er voldoende relevante kracht om voordeel te halen?
    • Zijn de inkopers in staat om Category Managers te worden?
    • Kennen ze het ambacht van CatMan?
    • Kunnen ze onderscheidend assortiment voor de formule(s) verkrijgen?
  4. Kosten in de hand?
    • Zijn ze efficiënt en effectief?
    • Kunnen ze kostensoorten flexibiliseren?
  5. Biedt logistieke en ondersteunende systeem extra concurrentievoordeel?
    • Hoeveel minder kosten?
    • Hoeveel meer efficiency?
  6. Lokale winkeloperatie topprestatie?
    • Omzet en productiviteit?
    • Schone nette winkel en klantvriendelijke (relevante) uitstraling?
    • Bekwaam en vriendelijk personeel ?
  7. Financiering gezond?
    • Rendementen (en vooral de cashflow) onderscheidend positief?
    • Wat gebeurt er als de organisatie moet herfinancieren?
  8. Kan de organisatie klappen uitdelen
    • Is er een proactieve of reactieve cultuur?
    • Is er knowhow voor strategische en tactische lenigheid?

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen