ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Hoe maak je van zelfstandige supermarktondernemers wereldkampioenen

Gepubliceerd op: 31 maart 2011
Categorie: Foodretail

Hoe beter de spelers van Oranje voetballen, hoe beter ook de clubs en de jeugdelftallen gaan spelen en hoe meer supporters er komen. Met die theorie in het achterhoofd is er met steun van het Vakcentrum Levensmiddelen de Stichting Masterclass Foodretail opgericht die de meest talentvolle supermarktondernemers van Nederland bij elkaar brengt en ze nog verder opleidt in hun ondernemerschap. Dat komt dat het totale zelfstandig supermarktondernemerschap ten goede. 

Supermarktondernemers zijn ooit opgeleid om een eigen zaak te kunnen runnen. Maar ze kunnen nog zoveel verder doorgroeien, met hun supermarkt en binnen hun marktgebieden en hun organisaties. Ze kunnen de kampioenen in hun marktgebied worden. Ik zou het fantastisch vinden wanneer we in Nederland een situatie bereiken dat de bestuurlijke, innovatieve en strategische kwaliteit van de zelfstandige supermarktondernemer zo groot is (en publiek wordt herkend) dat hij bij wijze van spreken uitgenodigd zou worden om het bestuur van een gemeente te gaan leiden. Of dat hij (interim-)directeur van zijn eigen formule zou kunnen worden. Of dat de eigen organisatie deze ondernemers veel vaker om advies gaat vragen. Gewoon omdat deze ‘weten hoe het moet’ en het in de praktijk bewijzen hoe de formule nog beter kan gaan draaien. Dagdromen? Ik denk van niet. Ik heb wereldwijd intussen zoveel geweldige zelfstandige ondernemers gezien dat ik mijn wensdroom wel kan onderbouwen. De beste supermarkten in Duitsland, Frankrijk, Canada en de USA zijn in handen van zelfstandige ondernemers. En die ondernemers weten waar Abraham de mosterd haalt.
Dat kan ook in Nederland. Ik vind het geweldig om over de grenzen van de formules en organisaties heen groepen van zelfstandige supermarkt ondernemers te bouwen die een gedegen aanvullende opleiding krijgen en die met elkaar en van elkaar leren door praktijkgerichte cases uit te werken. En niet alleen van elkaar, ook van buitenlandse collega zelfstandige ondernemers en van de franchisers van McDonalds en Hema.
In zijn algemeenheid doen zelfstandige supermarktondernemers het nu al ‘beter’ dan filiaalbedrijven als het gaat om klanttevredenheid. Toch daalt het aantal zelfstandige ondernemers van jaar tot jaar. Blijkbaar gaat er toch iets niet goed. Voor een deel komt dat doordat zelfstandige ondernemers te weinig tijd nemen om aan hun eigen kwaliteit te werken en zich te (laten) scherpen op gebied van strategie en ondernemerschap. Ze zitten te vast in hun eigen dagelijkse winkeloperatie. De nieuwe Masterclass Foodretail wil de beste ondernemers nog beter maken, want dat komt de hele sector ten goede. En gelijktijdig komt er een (afgeleide) opleiding voor jonge talentvolle (toekomstige) ondernemers: jong Oranje, om in het voetbalvoorbeeld te blijven. Omdat ik dit oprecht een geweldige kans vindt voor zelfstandige ondernemers in Nederland, besteedt ik er in deze column nog een keer aandacht aan.

Jan-Willem Grievink
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen