ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Hoe groen kan de Nederlandse Food worden?

Gepubliceerd op: 29 april 2011
Categorie: Foodservice

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid staan hoog op de agenda van de Nederlandse foodbedrijven. Tenminste, bij een deel van die bedrijven. Deze maand komt de Voedselbalans uit. Een overzicht van de stand van zaken voor wat betreft duurzaamheid in de voedingsmiddelensector. Ik ben zelf uitvoerig betrokken geweest bij dat onderzoek in de vorm van diepte-interviews met 33 CEO’s uit de foodsector. Wat mij heel erg opviel is dat het onderwerp bij een groot deel van de foodbedrijven echt leeft. En niet alleen ‘voor de bühne’ omdat je je als bedrijf niet zou kunnen veroorloven om niet verantwoord maatschappelijk bezig te zijn. Veel van de directieleden die ik heb geïnterviewd zijn intrinsiek overtuigd dat het echt anders moet met de foodsector en dat het ook anders kan. Als je doorvraagt zie je dat er ook zeer veel verschillende initiatieven worden genomen om het beleid groener te maken. Tegelijkertijd zijn er talloze dilemma’s en aarzelingen. Met als hoofdvraag of de consument er al wel rijp voor is? Als het meer aangeboden wordt en als het niets kost willen consumenten wel groen gaan leven. Maar de werkelijkheid is anders. Het kost wel wat! 

Nog een paar tips om groener te worden. Het wordt hoog tijd dat we ook als foodsector gaan voorkomen dat de afvalbak de belangrijkste klant blijft van foodretail, foodservice en foodleveranciers. Dus: stoppen met hamsteraanbiedingen. Consumenten kopen gemakkelijk teveel en gooien teveel weg. En als we kleinverpakkingen per gewichtseenheid dezelfde prijs geven als een grootverpakking, dan gaan we ook verspilling tegen. Tot slot: ik zou willen dat de hele foodsector creatieve manieren weet te vinden om overtollig voedsel richting Voedselbanken of Leger des Heils te loodsen. Daar kan de overheid aan meewerken door soepeler regels te maken voor houdbaarheidsdata en etiketaansprakelijkheid als voedingsmiddelen doorgeschoven worden naar deze instanties. Bovendien kan de overheid zelf dat risico en de controles daarvoor over gaan nemen.
We weten intussen waar de maatschappelijk verantwoorde schoenen wringen. Nu wordt het tijd om in actie te komen. Grondstoffen worden duurder. We moeten toch al leren om meer uit te geven voor voedingsmiddelen. Nu moeten consumenten nog leren dat ons voedsel geld waard is. En dat is iets waar overheid en bedrijfsleven elkaar kunnen vinden
Jan-Willem Grievink, gepubliceerd in Foodmagazine mei 2011

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen