ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Het is hoog tijd voor lekker!

Gepubliceerd op: 13 juni 2013
Categorie: Foodretail

Nederland is wereldkampioen ‘voedselketenefficiency’. De Nederlandse supermarkten zijn naar verhouding de goedkoopste van West-Europa en maken toch een mooie winst. Eigenlijk geldt dat in de hele keten van de boer en tuinder tot en met de supermarkt. We zijn efficiency kampioenen.

Het geheim daarvoor zit in onze (zakelijke) genen. We zijn een handig organiserend handelsvolk. We houden meer van productiviteit dan van het product. De gemiddelde boer heeft meer liefde voor tractoren, robots en innovatieve productietechnieken dan voor de producten die hij verbouwt. En een supermarktmanager raakt meer enthousiast over omzet per m2, displays, aanbiedingen en volle schappen dan over de unieke smaak van zijn vleeswaren of gebak.

En nu komen we in een tijd dat het nodig is om deze efficiency te behouden en er een geweldige hoeveelheid ‘liefde voor het product’ aan toe te voegen. Want de groei in de foodsector komt niet meer van het ‘nog efficiënter produceren en distribueren’, maar van een hogere opbrengst voor elke kilocalorie. Maar consumenten gaan pas met liefde meer betalen voor een product als die producten een hogere kwaliteit en betere smaak (en aanblik) krijgen en als de aanbieder daar met liefde en trots over gaat communiceren. Daarvoor is een een mentaliteitsverandering nodig bij zowel de boeren en tuinders als bij de supermarktondernemers! De Jumbo Foodmarkt heeft de Nederlandse foodretail wakker gemaakt voor dit soort denken. Een tweede initiatief komt volgend jaar van Geert Benders die in Venlo zijn ‘Fooddrome’ van 6.000m2 gaat openen. Dan doe ik uiteraard de vele kleinere initiatieven tekort die er al langer zijn (Marqt, Landmarkt etc). Zij waren de voortekenen van komende veranderingen.  Ik verwacht een duidelijk driesporenbeleid in het gedrag van foodshoppers.

  • Aan de ene kant de massale routineproducten die (naast de traditionele supermarkt) in toenemende mate via pick-up-points en internet gekocht gaan worden.
  • Daarnaast de gemaksproducten voor de consument die niet zozeer boodschappen wil doen, maar iets voor ‘straks of meteen’ wil kopen.
  • En de laatste groep in dit drieluik is de consument die verse levensmiddelen wil ‘shoppen’. Soms kant en klaar geproduceerde, soms verse basis ingrediënten waar hij zelf mee aan het werk gaat en daarvoor inspiratie wil opdoen.

Al deze dingen kunnen in de massale vorm zoals Jumbo en Fooddrome. Maar vooral de laatste twee kunnen ook in kleine vorm waar gemak, lekker en vers worden gecombineerd. Dat driesporenbeleid is al heel duidelijk zichtbaar in de Verenigde Staten en in Groot Brittannië. Het wordt nu tijd dat de hele Nederlandse foodsector zich gaat voorbereiden op de veranderingen die we de komende 10 jaar ook in Nederland gaan zien.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen