ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Foodsector blijft witte raaf in crisistijd

Gepubliceerd op: 11 december 2012
Categorie: Foodretail

Vrijwel alle indicatoren van de economie staan sinds december 2012 op rood. CPB, CBS en de Nederlandse bank verwachten een economische recessie in 2013 en pas een herstel na 2014. Het consumentenvertrouwen is laag en het aantal werkzoekenden zal groeien. Toch blijven de mensen eten. Sterker nog: de uitgaven aan food worden belangrijker! Want door food kun je het op een eenvoudige manier gezellig maken.

Dat zien we dan ook terug in de cijfers. De supermarkten winnen nog steeds terrein, ook al komt dat voor een groot deel door de prijsstijgingen dankzij de duurdere grondstoffen. in 2012 zullen de Nederlandse supers weer 1,8% omzet extra boeken in voedingen- en genotmiddelen. Rond de feestdagen gaan consumenten weer massaal op de gezelligheidstoer. Uit eten thuis is hip. En de Nederlandse topkoks, kookprogramma's op TV en allerlei tijdschriften leren de consument op thuis een 'chef-kok' te worden. En als dat niet goed lukt, dan heeft de supermarkt wel allerlei voorbereide lekkernijen om het feestje thuis aan te kleden.

De speciaalzaken hebben het zwaar. Je kunt anno 2012 nog steeds een succesvolle speciaalzaak runnen, maar dan moet je je ook echt onderscheiden van de (luxer wordende) supermarkt. Iets hebben wat een ander niet heeft, service leveren die de supermarkt nooit kan bijbenen, maar bovenal een kwaliteit leveren waar het water van in je mond loopt! Een bakker moet het lekkerste krentenbrood van het hele dorp leveren en dat moet je met een blinddoek kunnen proeven! En hij moet met oud en nieuw de wedstrijd van de lekkerste oliebollen winnen!

Dat geldt voor elke speciaalzaak! Wil je overleven, dan moet je je (vooral ook) concentreren op absolute topkwaliteit waar de supermarkt met zijn massa verkoop nooit aan kan tippen. En... de speciaalzaak moet leren werken met internet en social media. En de zaak moet waarschijnlijk op veel dagen langer open blijven dan zes uur!

De buitenshuiskanalen hebben wel last van de crisis. In 2012 valt dat nog wel mee met een daling van 1 tot 1,5%. Maar dat is een vertekend beeld omdat ook daar sprake is van prijsstijgingen van rond de 2,4%. Opvallend is dat ongeveer 20% van de outlets nog steeds groeit. Dat betekent dat de overige ondernemers en formules het extra zwaar hebben. Met name cafés en klassieke snackbars gaan niet goed. Dat heeft ook te maken met een sterk achterblijvende kwaliteitsbeleving van die concepten.

Opvallend is ook dat de consument (stukken) goedkoper terecht kan in restaurants. Een gemiddeld driegangenmenu is beduidend goedkoper geworden zo heeft het FSIN becijferd. Rond de 20 Euro kun je al op veel plekken in Nederland terecht voor een dagmenu. En veel foodservicebedrijven richten zich ook op de consument thuis. Een chef-kok is immers toch al in dienst van het restaurant en hij kan ook wel een feestje voor thuis voor je voorbereiden en bezorgen (of af laten halen).

De vooruitzichten voor 2013 zijn over het algemeen niet superrooskleurig. Maar de winnende concepten in de buitenshuisconsumptie zullen verder groeien. Er zit nieuw elan in Foodservice. De consument wil best wel lekker makkelijk en handig buiten de deur een deel van zijn consumptiebehoefte invullen. Maar dan moet het ook echt handig zijn en niet al te duur en vooral ook lekker!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen