ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Fabrikanten moeten kunnen denken als een retailer

Gepubliceerd op: 2 april 2009
Categorie: Foodretail

Als je al heel lang meeloopt in dit vak, zoals ik, dan kun je met wat meer abstractie naar de ontwikkelingen in het vak kijken. Ik heb wel eens de neiging om bij nieuwe ontwikkelingen te vertellen: “zie je wel, dat had ik toen al voorspeld”. 

Voorspellen is inderdaad moeilijk en de (effecten van een) zeer diepe economische crisis heeft niemand zien aankomen. Wat ik nu wel in het openbaar wil doen is op basis van mijn ervaring, met mijn kennis van de internationale markten en op basis van het gedegen onderzoek dat ik samen met EFMI Business School en Rabobank hebben gedaan, toch een aantal voorspellingen geven voor de komende jaren.
Ik doe dat staccato, in een aantal bullet points. Volstrekt voor eigen rekening en risico.

  • Na jaren van saneren van het aantal merken, zal ik de komende jaren nog eens 25% van de merken verdwijnen. Voor een deel omdat fabrikanten zelf zich concentreren op een beperkter aantal merken.
  • De merken die overblijven, zullen zeer veel sterker worden, vaker het gevecht met retailers aangaan en winnen.
  • Uiteindelijk komen er ook echte A-merken in vers. In toegevoegde waarde producten rond AGF en in vlees zal dat als eerste zichtbaar worden.
  • Slechts drie Nederlandse supermarktformules zullen zichzelf in 2020 tot een echt A-merk hebben ontwikkeld. Aldi en Lidl gaat dat in Nederland (in tegenstelling tot het buitenland) niet lukken. Daarvoor voeren ze in Nederland teveel een ‘zwabberbeleid’.
  • Binnen 10 jaar is ook een derde van de Nederlandse supermarktformules verdwenen. We houden er uiteindelijk niet meer dan 15 over. Bedrijven zullen vaker in losse mootjes te koop komen dan als één geheel overgaan naar een andere partij.
  • Supermarkten zullen met kleinschalige gemakswinkels een veel grotere concurrent gaan worden voor de Horeca. Foodservice gaat meer richting retailachtige concepten.
  • Uiteindelijk zullen ook producenten van primaire voedingsmiddelen (basisproducten als granen, olie, zuivel, groente, fruit, vlees en vis) het spel van vraag en aanbod beter in de vingers krijgen zodat ze een hogere prijs ontvangen voor hun producten.

Er is één overkoepelende conclusie. Om in de levensmiddelendistributie succes te hebben moet je over meer vaardigheden dan ooit beschikken. Het spel wordt complexer en snel, doelgericht en kundig interveniëren in bestaande processen, gaat een kernkwaliteit worden. Geen enkele fabrikant kan het zich anno 2010 nog veroorloven om ‘met weinig verstand van het retailvak’ te blijven werken aan commerciële vraagstukken. Wil je geld verdienen, dan moet je kunnen denken als een retailer.

Jan-Willem Grievink (in maart 2009)
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen