ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Duurzaamheid niet langer voor 'geitenwollensokken'

Gepubliceerd op: 30 juni 2011
Categorie: Foodretail

Praten over duurzaamheid, dat was iets voor geitenwollen sokken figuren, idealisten die filosofisch dromen over een betere wereld die ze met nobele doelstellingen en ijver wel eens even zullen realiseren. Tot tien jaar geleden heb ik er ongeveer zo over gedacht. En kopen in natuurwinkels? 

Natuurwinkels waren de lelijkste winkels van Nederland waar mensen rondliepen die ze niet allemaal op een rijtje hadden. Biologisch dynamische spullen. Gezaaid op zorgvuldig geselecteerde akkers en omlijst met allerlei rituelen die nauwkeurig in de acht moesten worden genomen. Maanstanden in de gaten houden en goed luisteren naar de in mijn ogen occulte filosofieën van Steiner. Dat was mijn kijk op de wereld van het groene alternatief. Nog steeds heb ik helemaal niets met het laatste, de biologisch dynamische wereld. Maar met het onderwerp ‘duurzaamheid’ heb ik wel iets. En ik niet alleen: de foodwereld neemt (gelukkig) het onderwerp steeds serieuzer.

Ik geloof niet in een maakbare wereld, maar ik ben er wel van overtuigd dat er echt iets moet veranderen in de manier waarop wij met voedings- en genotmiddelen omgaan. Los van de klimaatdiscussies en de vraag of CO2 de oorzaak is van rampen. Je hoeft maar een keer in derde wereldlanden te zijn geweest om te beseffen dat het echt anders moet met de beschikbaarheid en de prijsvorming van voedingsmiddelen. Ik ben daarom geweldig blij dat dit besef veel breder begint te leven in de Nederlandse foodwereld.
Mijn persoonlijke top-10 lijstje van duurzaamheidsverbeterpunten, waar retailers invloed op kunnen uitoefenen, ziet er als volgt uit.

  1. Meer aandacht voor lokale voedingsmiddelen in de winkels en de consument betrekken bij het laten zien hoe voedingsmiddelen gemaakt (geteeld) worden.
  2. Consumenten stimuleren om zuiverder en zuiniger omgaan met vlees. Weg met de stuntprijzen onder of rond kostprijs.
  3. Minder eenheidsworst in assortimenten, minder massa, meer smaak, meer kennis over producten en productie laten zien en meer ruimte voor kleinere leveranciers.
  4. Meer aandacht voor ‘real food’ en authentieke producten. Dat is belangrijker dan bio.
  5. Retailers en restaurants moeten met alle middelen vermijden dat we voedsel verspillen. We moeten stoppen met mensen te verleiden om teveel te kopen. Meer kleine porties in de aanbieding?
  6. Restanten voedingsmiddelen ter beschikking stellen aan de Voedselbank, daklozenhulp en het Leger des Heils. En bij je eigen politieke partij erop aandringen de wetgeving die dat lastig maakt, te veranderen.
  7. Net zoals in andere landen heeft ook Nederland een verbod nodig om producten onder inkoopprijs te verkopen. De lage prijs als klantenlokker mag wel wat minder dominant.
  8. De boeren en tuinders moeten een eerlijke prijs krijgen. Maar die groep heeft zich te afhankelijk gemaakt van productiegroei en export. Zij zouden moeten leren denken vanuit waardegroei.
  9. De Nederlandse boodschappen hoeven niet de goedkoopste van heel West Europa te zijn, dat is nu wel het geval. We moeten consumenten leren te betalen voor dat wat we lekker vinden.
  10. Goede voorbeelden van bedrijven die innovatief zijn met duurzaamheid verdienen het om in het zonnetje gezet te worden. Dat is belangrijker dan de negatieve aandacht van de NGO’s op de zondaars. Supermarkten moeten meer vol trots laten zien wat ze doen.

Ik ben benieuwd welke retailer het aandurft om de bestaande groeiende aandacht voor duurzaamheid te versnellen met dit soort maatregelen.

Jan-Willem Grievink
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen