ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Drie jaar crisis zorgt voor grote verschuivingen in de foodsector

Gepubliceerd op: 2 januari 2012
Categorie: Foodservice

Nederland kent nu 3 jaar crisistijd. Sinds 2008 is er slechts sprake van een zeer beperkte groei van de totale foodomzet, vooral veroorzaakt door de grondstofprijsstijging in 2011. In die jaren hebben de Out of Home kanalen 827 miljoen Euro omzet ingeleverd en hebben de At Home kanalen 1,2 miljard Euro terrein gewonnen.

Voor het eerst sinds jaren hebben consumenten van hun totaal besteedbaar inkomen naar verhouding weer eens meer uitgegeven aan Food dan aan overige bestedingen. Dat zal de komende 2 jaar wel eens verder kunnen stijgen. Als de consument, vanwege een lager persoonlijk besteedbaar inkomen, toch moet nadenken over de vraag ‘hoe te bezuinigen’, zou de waarde van ‘food’ binnen die afwegingen wel eens hoger op de prioriteitenlijst kunnen komen dan vroeger het geval was. Maar zolang de crisis blijft aanhouden zal vooral het marktaandeel van supermarkten en de formules binnen de gemaksectoren blijven groeien. Want de kanalen die relatief ‘goedkoop’ zijn terrein blijven winnen. Speciaalzaken en klassieke horecaconcepten betalen daarvoor de rekening. Tenzij ze meer ‘waar voor geld’ gaan leveren. De gemaksector wint dus ook terrein en vooral door de groei van het aantal gemaksformules en door uitbreiding van de service (take-out concepten) zal die groei verder gaan.

In dit overzicht de effecten van drie jaar crisis in de totale foodsector.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen