ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De tijd is rijp voor een nieuw soort foodconcept

Gepubliceerd op: 23 november 2011
Categorie: Foodretail

Huishoudens doen in hoofdlijn nog weekboodschappen voor het hele gezin. Maar een groot deel van de week leven en consumeren de bewoners van zo’n huishouden niet meer als een collectief. Ze leven, werken en consumeren individueel. Bovendien zijn eenpersoonshuishoudens de snelst groeiende groep in de komende 10 jaar. 

Alleen al om die twee redenen zullen miljoenen Nederlanders het geweldig vinden als ze op het laatste moment, vlak voordat ze aan hun eetmoment toe zijn, iets voor dat eetmoment zouden kunnen kopen. Dat kan in de horeca, maar dat is veel te duur als functioneel alternatief voor het ‘eetmoment’. En de supermarkt is door zijn omvang en weekboodschapgerichtheid veel te ingewikkeld en te tijdrovend voor de gehaaste moment-consument. Bovendien heeft de huidige supermarkt te weinig gemaksassortiment dat én lekker én vers én gevarieerd is. Kortom: het is tijd voor iets nieuws! De maaltijdwinkel, een soort kruising tussen een restaurant en een supermarkt. Met het prijsniveau van de supermarkt en het lekkere en ‘maatwerkgemak’ van het restaurant. Die concepten bestaan al in de USA en de UK. En AH to go ruikt er in Nederland aan. Maar de echte doorbraak moet nog komen. In onderstaand model probeer ik uit te leggen welke soorten ‘boodschappen doen’ er bestaan en wie de spelers zijn die daarin dominant zijn. Het braakliggende terrein zijn dus het ‘handtasvoedsel’ dat binnen 2 uur genuttigd wordt. En dat kan komen van het restaurant, de speciaalzaak of de supermarkt. Of… van iets heel nieuws! Wie durft? 

Foodshoppertrips verschillen in kooplogica

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen