ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De supermarkt als wereldverbeteraar!

Gepubliceerd op: 6 mei 2012
Categorie: Foodretail

Nog steeds zijn er supermarkten die zichzelf zien als een doorgeefluik van producten die een fabrikant maakt die consumenten rondom die supermarkt (tegen een redelijke marge) naar hartenlust mogen kopen. “Wij zetten gewoon op het schap wat de klant vraagt en wat leverancier wil maken en verder interesseert het ons niet zoveel”, zo lijkt hun credo. Wat mij betreft is dat een achterhaalde praktijk.

Supermarkten hebben een verantwoordelijkheid naar de samenleving. Ze zijn een heel belangrijke speler in de vraag of consumenten zich gezonder en duurzamer gaan gedragen. Supermarkten hebben invloed. Zowel naar de leveranciers als naar de consument. Als supermarkten besluiten om alleen nog maar uitloopeieren te gaan verkopen, dan verandert dat een hele sector, ook het gedrag van de consument.
Juist voor zelfstandige ondernemers ontstaat er een gouden kans om zich te onderscheiden op maatschappelijk verantwoord terrein. Supermarkten staan midden in de samenleving en zelfstandige ondernemers staan – meer dan wie dan ook – met hun beide benen in hun marktgebied, tenminste als ze dat willen! Zij hebben er alle belang bij om hun eigen omgeving ‘ beter’ te maken. Dat geldt voor leefbaarheid van wijken, voor schone stoepen, leuke speelparkjes en het voorkomen van zwerfafval, Maar ook door het sponsoren van wijk(sport)clubs, het tewerk stellen van gehandicapten, leuke dingen doen voor bejaarden, bezorgen van boodschappen, het aannemen van enthousiaste lokale tieners als vulploegmedewerkers tot en met het stimuleren van het kopen van gezonde en duurzame producten. En dat laatste is nieuw en vinden sommigen lastig. Plus pakt dat nu al erg goed op en Plus ondernemers staan dus het beste voorgesorteerd om zich positief te onderscheiden van de rest van het Nederlandse landschap. Maar eigenlijk kunnen alle zelfstandigen dat prima oppakken!
Dat betekent echter ook dat ondernemers in zichzelf moeten investeren op gebied van duurzaam denken. In de praktijk merk ik dat maatschappelijk verantwoord ondernemen nog wel erg ver van de leefwereld van de gemiddelde zelfstandige verwijderd is. Ze doen soms zelfs wat lacherig over dat ‘groene gedoe’. Toch zijn het juist zelfstandige ondernemers die hun consumenten kunnen stimuleren en verleiden tot ‘ander gedrag’. Een beetje opvoeden, maar dan moet je er zelf ook enthousiast over worden. Waarom gaat bijvoorbeeld een supermarktondernemer niet een lokale kruidenier in (bijvoorbeeld) een stadje in Sierra Leone sponsoren? Hem (zelfs van afstand) coachen en begeleiden en een van zijn kinderen een aantal maanden stage laten lopen in Nederland. Om maar even een voorbeeld te noemen. Eén zelfstandige ondernemer kan samen met zijn medewerkers en een aantal betrokken klanten wel degelijk stukjes van de samenleving verbeteren! Volgens mij geeft dat meer genoegdoening dan het bedenken van weer een kiloknaller!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen