ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De opkomst van de stadssupermarkt

Gepubliceerd op: 19 april 2014
Categorie: Foodretail

Ook supermarkten krijgen te maken met een spelletje dat ze niet zo goed kennen: achteruit voetballen. De hele branche heeft te maken met lagere omzetten. Dat is even wennen voor de meeste formules. De indexen staan onder de honderd. De kerstmaand was zelfs ‘slecht’ met een omzetdaling van 1% en de kerstomzet zelf was voor het eerst sinds decennia lager met 0,3%.

Supermarkten zijn in 5 jaar crisistijd bijna slapend rijk geworden met een omzetstijging van 14,6%. Foodservice heeft 7,4% omzet ingeleverd. De horecarestaurants hebben in diezelfde periode 19,1% omzet prijs gegeven en de drankensector zelfs 21,9%. Speciaalzaken als groep leverden 13% omzet in. En het was de supermarkt die bijna automatisch profiteerde. Want de consument blijft wel eten.

 

Maar die tijden lijken voorbij. Supermarkten moeten nu ook knokken voor hun omzetten. Het leegroven van speciaalzaken levert nauwelijks nog iets op en de formulerestaurants zijn het in 2013 weer goed gaan doen. Daar komt nog bij dat binnen het palet aan supermarktformules de discounters nu in de winning mood zijn. Aldi, Lidl, Hoogvliet en Nettorama doen het continue nog goed. Daarnaast komt een keten als Action met steeds meer food. Ook allochtone supermarkten winnen terrein. Daarnaast komt nu ook food-internet-shopping uit de startblokken. En dat alles zet enorme druk op de omzetten per vierkante meter supermarkt. Ik schat in dat in 2014 de helft van het aantal vestigingen te maken krijgt met indexen onder de honderd.

 

Het klassieke supermarktmodel komt aan het eind van zijn levenscyclus. Amerikaanse, Canadese en Britse supermarkten zijn al van karakter aan het veranderen: de focus op ‘ready to eat’ en de shoppertrip voor de korte termijn consumptie. Klassieke weekboodschappen worden minder belangrijk. En daarvoor moet je het hele concept ‘supermarkt’ ondersteboven gooien. Meer mandjes, korte winkelrouting, snelle kassahandling en uiteraard totaal andere assortimenten. La Place en Hema zijn daar verder mee dan de klassieke supermarkt. Vooral binnenstadwinkels zullen de komende jaren hun concepten drastisch moeten veranderen. Meer ready to eat vers, kleine warme en koude ‘happen’ en vele eenpersoonsproducten.

Nederlandse supermarkten zitten teveel in de logistieke modus van ‘dozen schuiven’ en transactiesnelheid. Efficiency mag blijven, maar service, ambacht en gepersonaliseerde producten moeten op de voorgrond. Stadssupermarkten zouden kunnen beginnen met een kok voor de versafdelingen en een gerant, een gastvrouw, bij de kassa.

Voor mij is het als een uitdaging om de hele Nederlandse foodsector te leren zich voor te bereiden op deze conceptverandering. Want dat gaat ook iets betekenen voor leveranciers. In mei gaan we voor het eerst met een Nederlandse groep foodmanagers een opleiding in New York volgen om deze ‘new food concepts’ onder de knie te krijgen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen