ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De gevolgen van Jumbo’s groeistrategie

Gepubliceerd op: 2 januari 2012
Categorie: Foodretail

Nederland heeft één dominante supermarktformule, dat is Albert Heijn. De laatste 5 jaar zien we een duidelijke runner-up, het Brabantse familiebedrijf Jumbo. Met de overname van C1000 hebben ze een marktaandeel van ongeveer 22% met 770 winkels. Albert Heijn heeft 34% marktaandeel met 840 winkels. Superunie heeft 29% marktaandeel met 1.790 winkels, verdeeld over 14 verschillende formules.

Deze getallen zeggen ‘alles’ over de machtsverhouding in de Nederlandse supermarktwereld. AH heeft een grote voorsprong, zeker als je daar ook nog eens de winstpercentages naast zet. De Nederlandse markt heeft belang bij een tweede sterke partij met één formule. Dat zal Jumbo moeten worden. Maar ze hebben nog een lange weg te gaan. En intussen kijkt AH al naar een nieuwe convenience- en online strategie.

Wat betekent dit voor de voedselketen? Er zullen veel leveranciers verdwijnen. Deels omdat C1000 en Jumbo gaan harmoniseren, ook in de verssector. Verder zal Superunie nóg meer druk zetten op zijn leveranciers en zijn leden overtuigen om meer te concentreren op één kernleverancier, ook in vers. Ze moeten wel om staande te blijven tegen het geweld van AH en Jumbo. Maar gelijktijdig komen er nu extra kansen voor kleinere leveranciers die in staat zijn één formule onderscheid te bieden. Een exclusief ras, betere kwaliteit, een authentiek verhaal, regioproducten, etc.
Het belangrijkste gevolg is echter dat de primaire sector meer dan ooit moet leren denken als een retailer en zich retailvakmanschap eigen moet maken. Maar… kijk niet alleen naar de supermarkt. Supermarkten zijn goed voor ongeveer 49% van de totale foodconsumptiewaarde in Nederland. Dan blijft er nog 51% over!

Jan-Willem Grievink,
Directeur FoodService Instituut Nederland
Hoofddocent EFMI Business School
Hoofddocent Masterclass Foodretail

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen