ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De gemakswinkels zijn in opkomst

Gepubliceerd op: 4 mei 2011
Categorie: Foodretail

Er komen geleidelijk nieuwe foodretail concepten die helemaal gericht zijn op de gemakconsument. Plus en Spar gaan verder met kleine stadwinkels, het city concept. Hema begint zijn foodwinkeltjes uit te rollen. AH to go wil verder expanderen. En tot slot komt La Place binnen afzienbare tijd met een nieuw maaltijdconcept in een retailomgeving. 

Dat zijn allemaal formules die grote kans van slagen maken. En ik vind het geweldig dat ze met deze initiatieven komen terwijl de crisis nog niet is uitgewoed. Want ze spelen in op een consumententrend die al veel langer aanwezig is: de trend naar easy last minute shopping. Er zijn in toenemende mate consumenten die pas op het laatste moment besluiten hoe ze gaan eten, wat ze gaan eten en waar ze dat eten gaan kopen. Vooral de snel groeiende groep eenpersoonshuishoudens heeft behoefte aan concepten die aan deze trend tegemoet komen. Zij besluiten vaker om hun maaltijdmomenten pas op het laatste moment in te vullen. Maar ook binnen de grotere huishoudens zijn er enkelingen die zich op sommige momenten ook gedragen als een eenpersoonshuishouden. Vanwege de drukte van hun werkweek zijn er momenten genoeg dat ze zich niet kunnen aansluiten bij het gezinsritme en zoeken ze gemaksoplossingen. Om vervolgens dit gedrag in het weekend te compenseren en dan als gezin weer helemaal uit te pakken met gezellige maaltijdmomenten.
Deze convenience shopping trend hebben we in het buitenland al veel eerder gezien. Nederland loopt achter. In de USA waren deze winkels er al sinds 1995. In Groot Brittannië zijn de grote supermarktketens als Tesco, Sainsbury, Marks and Spencer en Waitrose ook al heel lang bezig met city concepten. Kleinere outlets die vooral kant en klare gemaksproducten verkopen aan consumenten die binnen een paar uur iets willen gaan consumeren. Deze winkels zijn niet geschikt voor de weekboodschappen en de prijs van de producten die ze verkopen is hoger dan in een klassieke supermarkt, maar veel lager dan van de horeca licht lager dan de maaltijdprijs van de fastfood ketens. Het is opvallend dat het aantal outlets van dit soort concepten in zowel Canada, USA, UK en Japan het snelste groeit. En niet meer alleen in de grote steden. Tweederde van alle Tesco’s in de UK zijn Tesco Express, Tesco Metro of One Stop (1.825 van de 2.480). Alle drie zijn kleine varianten supermarkten die zich vooral richten op de gemaksconsument die voor de hele korte termijn in zijn foodbehoefte wil voorzien.
De meeste Nederlandse supermarktformules verwaarlozen deze groeiende groep consumenten met hun latente behoeftes om op een gemakkelijke manier ‘last minute foodshopping’ te kunnen doen. Wanneer worden de heren in Amersfoort en Beesd wakker? Of blijven jullie met grote ogen toekijken tot Ahold inderdaad Hema gaat overnemen en de gemaksfoodomzet van Hema nog meer impulsen krijgt?

Jan-Willem Grievink
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen