ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

De foodsector heeft kortingseczeem!

Gepubliceerd op: 3 oktober 2012
Categorie: Foodretail

Het rumoer over de 2% kortingsbrief van Albert Heijn is nog lang niet overgewaaid. Het kan nog steeds zodanig escaleren dat de publieke opinie "die arme foodleveranciers" in bescherming gaat nemen. Jumbo is zo slim (of dom) geweest om pal erachter aan ook een (heel iets lagere) eis neer te leggen. Dan zal Superunie wel niet achter blijven.

Het willen verzilveren van marktgrootte (en macht) is voor retailers al zo oud als de weg naar Rome. AH heeft al decennia een soort latent gevoel dat zij als keurige Zaanse herenkruideniers te lief zijn naar fabrikanten en daardoor gemakkelijk de laagste inkoopprijzen mislopen ten opzichte van de cowboys van Superunie. Dat moet van tijd tot tijd gerepareerd worden.

En nu helemaal want het groter wordende gele gevaar uit Veghel heeft een paar maanden geleden van leveranciers geëist dat die akkoord moeten gaan met een betalingstermijn van 90 dagen. Een kwartaal lang goederen leveren voordat je de eerste levering betaald krijgt!!! Dan kunnen ze hun bankleningen met enkele honderden miljoenen extra aflossen. Dat steekt in Zaandam. Al deze acties verzieken inderdaad de foodsector en treffen met name de kleinere leveranciers.

Superunie zal nu heel eenvoudig kunnen zeggen tegen al haar leveranciers: "Als jullie nu nog steeds leveren aan Albert Heijn en Jumbo, dan betekent dit dat je blijkbaar die korting hebt toegestaan. Dan verwachten wij dat je die ook bij ons toepast!" En dan lijkt het dat we weer even ver zijn als voor die tijd! Met dit verschil dat retailers (tijdelijk?) wat meer verdiend hebben en leveranciers (tijdelijk?) wat minder. En sommigen zullen dit zuurstofgebrek niet overleven.

 

Maar er zijn andere problemen die op de achtergrond net zo hard de foodsector verzieken. Allereerst is dat het voortwoekerende loss-leader gedrag. Wekelijks worden er in de meeste supermarkten minimaal 500 producten (ver) onder inkoopprijs verkocht. Dat is slecht voor de positie van de leveranciers van die producten. Retailers moeten daardoor vele andere (minder zichtbare) artikelen extra duur maken. Voor de leveranciers van die artikelen is dat verre van ideaal.

Daarnaast zijn er leveranciers die zelf hun zwakke A-merken overeind willen houden door ze dermate vaak in promotie te verkopen (soms tot de helft van hun productievolume) dat niemand in het vak meer weet wat nu de echte reële kostprijs van die merken is. En de consument is dan al helemaal de weg kwijt. Wat is nu eigenlijk de echte prijs-waarde van een pak wasmiddel, een krat bier of een fles koffiemelk? De Nederlandse foodsector is zwaar ziek vanwege idiote prijsacties. Korting is niet meer Turks of Marokkaans, het is nu een besmettelijk Hollandse huidziekte. Dat moet je niet behandelen als jeugdpuistjes, maar wegsnijden en de status via een meldpunt bijhouden. Misschien een klusje voor Wilders? Die heeft nu toch even wat minder te doen!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen