ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Consumenten kopen hun Food met andere motieven

Gepubliceerd op: 27 februari 2013
Categorie: Foodretail

Consumenten kopen steeds minder producten omdat ze daarmee gaan 'koken'. Ze halen iets om te eten. Dat kan een basisingrediënt zijn, maar steeds vaker een product of gerecht waar je weinig of niets aan toe hoeft te voegen voordat je het kunt consumeren. Consumenten willen geen overbodige tijd in de keuken doorbrengen. Tenminste dat geldt voor 90% van alle gelegenheden. Soms wil je wel tijd in de keuken doorbrengen en 'bewijzen' dat je écht kunt koken. Maar meestal wil je gewoon 'snel iets te eten hebben'. Vooral de jongere generaties zoeken hun 'Food' allereerst functioneel.

Functioneel, snel iets te eten halen of maken... dat noemen we Convenience. Geen boodschappen doen om de kast te vullen, maar iets te eten halen voor de komende paar uur. Dat wordt de belangrijkste groeitrend. Vooral als retailers of foodservice-aanbieders dat een beetje goedkoper weten te maken. En die vorm van 'fastfood' hoeft zeker niet ongezond te zijn.

Gemak is de basis van alle foodtrends sinds tientallen jaren. Ons voedsel voor thuis of onderweg moet gemakkelijk en handig te bereiden zijn. Het moet gezond en afwisselend te consumeren zijn. Het moet je geruststellen als het gaan om een eerlijk verhaal achter het voedsel en zo zijn er nog wat verwachtingen die de consument heeft. En dat gaat alleen nog maar verder in de komende jaren. Handig, lekker, gezond en gemakkelijk. Dat zijn de sleutelwoorden. Zelfs in crisistijd blijft het 'gemakkelijk'. Als het maar niet te duur wordt gemaakt. En de smartphone wordt steeds meer gebruikt in het selecteren van producten of het vinden van een handige manier van assembleren. Want we koken niet meer, we assembleren. En soms doen we dát zelfs niet eens en verwarmen we alleen maar. Of we eten gewoon uit de verpakking!

Zelfs een ananas snijden en appels schillen doen we niet meer altijd zelf. We kopen soms een kant en klaar beker met wel zes (!) lekkere fruitsoorten in die ene beker. En ook een kant en klaar gekookt ei willen we wel uit het koelvak van de supermarkt halen.

Supermarkten hebben nog lang niet altijd door dat het weekboodschappen doen aan inflatie onderhevig is. Nog steeds dwingen ze (zelfs alleenstaande) consumenten de hele supermarkt door te lopen. Ook al wil je alleen iets voor je lunch over 5 minuten. Foodservice concepten als La Place, HEMA, Mc Donalds en Ikea hebben dat beter in de gaten. Maar wat die dan weer niet goed doen, is de consument betrekken bij het zelf selecteren van de ingrediënten; of zelf kunnen smeren of beleggen van je broodje.

Amerikaanse retailers komen op een perfecte manier deze nieuwe consumententrend tegemoet. En ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe Jumbo in Breda dat gaat invullen. Die gaan er terecht vanuit dat je consumenten volledig de vrije keus moet laten om óf een basisingrediënt te kopen óf allerlei toegevoegde waarde vormen van datzelfde basisingrediënt. Dus een tomatenplant kunnen kopen om later thuis zelf je eigen tomaat te plukken. Of zelf een tomaat selecteren uit een palet van 20 verschillende soorten. Of gesneden tomaten scheppen en daar zelf een dressing al of niet met mozzarella aan toe te voegen. Of een salade samenstellen met tomaten, ijsbergsla, eieren, stukjes spek enzovoort. Dat is de consument tegemoet komen in zijn trendmatige neiging om steeds minder tijd in de keuken te willen doorbrengen. Ik voorspel dat deze formule-invulling van Jumbo een grote toekomst tegemoet gaat.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen