ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

‘Boodschappen doen’ raakt uit de mode

Gepubliceerd op: 28 april 2013
Categorie: Foodretail

De consument als foodshopper is fundamenteel aan het veranderen! Het begon in de Verenigde Staten, daarna de Britten en nu staan we in Nederland en Duitsland aan het begin van dezelfde (r)evolutie. De consument gaat minder geplande boodschappen doen en zich vaker als ‘eetconsument’ gedragen! Hij koopt dan iets voor de heel korte termijn. Ik wil nu (of zometeen) eten en ik ga nú om me heen kijken waar en hoe ik dat ga regelen en wát ik ga kiezen.

Regelmatig blijft dat nog wel een basisproduct dat hij thuis zelf verwerkt tot een eetbaar gerecht. Maar steeds vaker wordt het een voorbereid product dat hij eigenlijk meteen zou kunnen consumeren. Deze veranderingen begonnen ook in de VS bij de jongere generatie. Die hadden nieuwe vragen en handelden met totaal andere criteria. Deze drie vragen kwamen centraal te staan: 1. Waar ga ik eten. 2. Hoe ga ik eten. 3.  Wat ga ik eten? Pas daarna komt de vraag: waar ga ik het kopen.

 

Nederlanders zitten nu nog massaal in de modus van het wekelijkse ‘boodschappen doen’ en voorraden inslaan en voldoende dingen thuis op voorraad hebben. Dat verdwijnt niet, maar wordt wel minder belangrijk.

En wat nog belangrijker is: het antwoord op die vragen ‘waar, hoe en wat ga ik eten’ zal niet vanzelfsprekend leiden naar de supermarkt. De consumptiebehoefte zélf komt centraal te staan en de manier waarop je als consument daarin voorziet, wordt daaraan ondergeschikt. De smartphone en de nieuwe aanbieders (ook het bezorgen of laten oppikken) zullen de consument talloze nieuwe opties bieden om deze drie ‘eet-vragen’ te laten beantwoorden. De klassieke supermarkt blijft voorlopig dominant, vooral dankzij de extreem lage prijs van etenswaren. Maar er komen nieuwe geduchte concurrenten. Webshops, webrestaurants, mealshops, buurtwinkels, speciaalzaken, pakketjesbezorgers, pick-up points, thuiscateraars… het worden allemaal opties om de vragende consument te voorzien in zijn consumptiebehoefte.

De nieuwe Jumbo in Breda en de Fooddrome van Geert Benders in Venlo zijn de voorlopers van manieren waarop supermarkten deze veranderende consument tegemoet kan komen. Je kunt daar zeker nog boodschappen doen, maar al die andere primaire vragen worden daar ook verrassend beantwoord. We staan voor mooie veranderingen die uiteindelijk kantelpunten worden van de klassieke supermarkt en de klassieke horeca. Want beide gaan op termijn verdwijnen, daarvan ben ik overtuigd.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen