ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

Blurring wordt het nieuwe toverwoord in ‘Food’

Gepubliceerd op: 6 december 2013
Categorie: Foodretail

Supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus. Consumenten gaan minder weekboodschappen doen en kopen vaker iets voor de hele korte termijn voor zichzelf. De klassieke supermarkt is daarvoor niet geschikt. Maar dat geldt ook voor restaurants, speciaalzaken en cateraars. Daarom is er dringend behoefte aan nieuwe concepten, die we in in de Verenigde Staten al zien.

We beginnen aan een transformatie, aangejaagd door de 5 jaar crisis en de opkomst van de smartphone. Er komen nieuwe concepten die helemaal gebaseerd zijn op veranderend consumentengedrag. Concepten die zich veel minder aantrekken van de oude kanaalspecifieke kenmerken. Consumenten denken immers niet in kanalen, ze willen een consumptiebehoefte vervuld zien. En de manier waarop ze dat doen en de plaats waar ze dat halen (of aangereikt krijgen) hangt heel erg af van het moment van de dag, de omgeving waar ze werken, wonen of reizen en de mate waarin ze gebruik (willen) maken van hun smartphone. Dat noemen we ‘blurring’.

 

Kortom… we staan aan de vooravond van een majeure verandering in de hele foodsector. Niet alleen formules en concepten moeten zich hierop voorbereiden. Ook duizenden leveranciers, producten, grossiers en boeren en tuinders zullen een nieuwe manier van denken moeten aanleren. Dat wordt een van onze grote uitdagingen voor 2014 en verder… New York is de stad waar ‘blurring’ concepten al zichtbaar zijn. Daarom gaan wij in die stad Nederlandse foodbedrijven opleiden en trainen met hulp van hoogleraren en experts. Theorie en praktijkanalyses om toe te kunnen passen in ons eigen land. Mooi om zo mee te kunnen doen aan het bouwen van kennis en inzichten die straks ook in ons land werkelijkheid worden.

De MasterClass New Food Concepts gaat in 2014 van start. Meer info: www.newfoodconcepts.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen