ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?

Terug

10 krachten die de foodketen gaan veranderen

Gepubliceerd op: 19 mei 2014
Categorie: Foodretail

De Nederlandse foodketen gaat de komende jaren veel sterker veranderen dan de laatste decennia het geval is geweest. Nederland was een mainstream land, het grijze midden regeerde. En daarmee zijn we het meest efficiënte foodland ter wereld geworden. Die kernkwaliteit zal behouden blijven, maar er komt een nieuwe fase waarin 'blurring the lines' de hoofdtoon voert. Grenzen vervagen. Dit zijn de tien krachten die dat gaan bevorderen.

De crisis is geen tijdelijke dip in een patroon dat straks weer gewoon op de oude voet verder gaat. We hebben te maken met verandering van tijden, niet met het ouderwetse 'tijden veranderen'. Blurring is de naam die ik aan dit proces geef. En dan bedoel ik niet alleen dat er grensvervaging optreedt, maar ik zie dit als definitie van blurring: BLURRING IS HET VERVAGEN VAN GRENZEN DIE OOIT DOOR AMBACHT, VERDIENMODELLEN OF WETGEVING ZIJN ONTSTAAN. DE LOGICA VAN DE CONSUMENT TREKT AAN DE TOUWJTES.

Blurring betekent dat er een nieuw 'vakgebied' ontstaat omdat de consument dat verwacht. Het vak van GASTRO-RE-TAILER. In het buitenland heet dat 'grocerant' of 'markaurant'.

Retailers gaan koken en voor de consument eten klaar maken. Restaurants brengen de consument voedsel thuis en verkopen de producten waarmee ze koken. Cateraars gaan vanuit hun units boodschappen voor thuis leveren. Speciaalzaken maken sit-down plekken waar de consument iets kan eten en drinken. Bakkers en slagers gaan kantoren voorzien van lekker eten en drinken en zullen vaker feestjes service. Internetconcepten gaan lekkere dingen bij je brengen, waar je ook b ent of zometeen arriveert. En last but not least: de consument wil overal 'ready2eat' bediend kunnen worden op de manier die bij hem past tegen de prijs-waarde-condities die voor hem op dat moment relevant vindt.

De top-10 krachten die deze ontwikkeling bevorderen zijn:

  1. De consument gaat nog meer multitasken en zoekt gemak. Eten combineren met andere taken.
  2. De smartphone en andere gadgets pakken hun unieke rol in het selectieproces van eten en drinken.
  3. De consument denkt niet in kanalen en vindt het logisch dat alles door elkaar loopt.
  4. De 'voedselschandalen' versterken de roep om authenticiteit en transparantie.
  5. De roep om aaibare kleinschaligheid versterkt de hunkering naar service en gastvrijheid.
  6. De korte termijn shoppingtrip groeit. De weekboodschappen als anker van het gezinsleven wordt minder belangrijk.
  7. De omzetdruk van de bestaande spelers in bestaande kanalen maakt dat ze grensoverschrijdend gaan werken.
  8. Het ambacht van koken vereenvoudigt door de opkomst van nieuwe (goedkopere) technieken waarmee ook amateurs lekkere verse gerechten kunnen produceren. En er komen leveranciers die dat gaan doen voor concepten die niet zelf willen koken.
  9. De vraag naar verse gevarieerde en gepersonaliseerde producten groeit sterk. Food en lifestyle krijgen steeds meer inhoud en meer mensen zoeken producten die bij hen passen.
  10. Aanbod creëert vraag. Er komen meer succesvolle nieuwkomers met nieuwe aantrekkelijke concepten die 'blurring' in de hand werken. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog

Reageer op deze blog


Verplicht maar verborgen