ConCeption

Wie schrijft die blijft... of toch niet?


  • Foodbedrijven vast in budgetcyclus

    Gepubliceerd op: 23 juli 2015
    Categorie: Foodretail

    In de foodsector floppen minimaal acht van de tien productintroducties. Die wetmatigheid is er al zolang ik in de sector actief ben (veertig jaar). Maar dat is niet de enige wetmatigheid die al decennialang in onze branche geldt. Ook meer dan 80% van de jaarlijkse budgetteringsprocessen faalt hopeloos. Toch stoppen we ieder jaar miljoenen uren in het maken van prognosticerende cijferreeksen, complexe vergaderingen en andere overleguren, omdat we zo nodig schijnveilige prognoses en beleidsplannen willen bouwen.

    Lees meer
  • Klassieke supermarkt krijgt het zwaar

    Gepubliceerd op: 6 mei 2015
    Categorie: Foodretail

    Wie van u gelooft dat we in 2020 nog steeds massaal boodschappen blijven doen op de manier van 2015? Wekelijks naar de supermarkt gaan om je karretje vol te laden en de thuisvoorraad op peil te brengen? Ik allang niet meer. Zeker: supermarkt en boodschappen doen zullen blijven. Maar veel minder dominant dan nu.

    Lees meer
  • Supermarktpanden in problemen

    Gepubliceerd op: 4 februari 2015
    Categorie: Foodretail

    Sinds 2008 is de waarde van onroerend goed door de crisis drastisch verminderd. En met name voor winkelpanden is dat afwaarderingsproces nog lang niet afgerond. Want die afwaardering wordt versterkt door de opkomst van online shopping. Winkels en winkelpanden worden minder relevant voor de consument. En dat wegvallen van relevantie geldt vooral voor winkelcentra in bepaalde delen van een stad of dorp. Er zijn locaties die de helft van hun oorspronkelijke – eind vorige eeuw geïdealiseerde - waarde hebben verloren. De wijk is niet meer aantrekkelijk (klanten komen er niet meer), het pand is disfunctioneel (formaat voldoet niet meer), de andere winkels in het winkelcentrum zijn niet meer nuttig voor de consument, en dus stoot het centrum als geheel klanten af. En dan raken de vallende dominostenen ook de supermarkt.

    Lees meer
  • 10 krachten die de foodketen gaan veranderen

    Gepubliceerd op: 19 mei 2014
    Categorie: Foodretail

    De Nederlandse foodketen gaat de komende jaren veel sterker veranderen dan de laatste decennia het geval is geweest. Nederland was een mainstream land, het grijze midden regeerde. En daarmee zijn we het meest efficiënte foodland ter wereld geworden. Die kernkwaliteit zal behouden blijven, maar er komt een nieuwe fase waarin 'blurring the lines' de hoofdtoon voert. Grenzen vervagen. Dit zijn de tien krachten die dat gaan bevorderen.

    Lees meer
  • De hunkering naar meer passie en minder systeem

    Gepubliceerd op: 19 april 2014
    Categorie: Foodretail

    Eind vorige maand zorgde Dick Boer, de grote baas van Ahold, voor ophef met zijn uitspraak dat Nederlanders door de jaren heen zelfvoldaan en onvoldoende competatief zijn geworden. Die (terechte) uitspraak past in een heel rijtje van waarnemingen die allemaal in één richting wijzen: we moeten als Nederland weg uit dat grijze, risicoloze, systeemgeoriënteerde maakbare midden. Weg van het idee van de maakbare samenleving. Er moet weer enthousiasme voor ondernemerschap met passie en lef komen. We moeten fouten durven maken zonder dat er meteen een commissie in het leven wordt geroepen die twee jaar gaat zoeken om ergens een schuldige aan te wijzen.

    Lees meer
  • De opkomst van de stadssupermarkt

    Gepubliceerd op: 19 april 2014
    Categorie: Foodretail

    Ook supermarkten krijgen te maken met een spelletje dat ze niet zo goed kennen: achteruit voetballen. De hele branche heeft te maken met lagere omzetten. Dat is even wennen voor de meeste formules. De indexen staan onder de honderd. De kerstmaand was zelfs ‘slecht’ met een omzetdaling van 1% en de kerstomzet zelf was voor het eerst sinds decennia lager met 0,3%.

    Lees meer
  • Kleinschaligheid en service rukken op, ook in Food

    Gepubliceerd op: 19 april 2014
    Categorie: Foodretail

    Klein is in de mode. We zien het in de explosie van ZZP-ers en de bedrijfsverzamelgebouwen met de vele startups. Kleine bedrijven worden in de samenleving als sympathiek ervaren. En we hunkeren naar echte service. We worden moe van de eindeloze keuzemenu’s en de anonieme dienstverlening. We willen persoonlijke aandacht van mensen die weten waarover ze het hebben en voelen een aversie als we bediend worden door anoniem uitzendpersoneel dat uitsluitend zijn klusje doet.

    Lees meer
  • Blurring wordt het nieuwe toverwoord in ‘Food’

    Gepubliceerd op: 6 december 2013
    Categorie: Foodretail

    Supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus. Consumenten gaan minder weekboodschappen doen en kopen vaker iets voor de hele korte termijn voor zichzelf. De klassieke supermarkt is daarvoor niet geschikt. Maar dat geldt ook voor restaurants, speciaalzaken en cateraars. Daarom is er dringend behoefte aan nieuwe concepten, die we in in de Verenigde Staten al zien.

    Lees meer
  • Nederlandse verssector gaat drastisch veranderen

    Gepubliceerd op: 10 november 2013
    Categorie: Foodretail

    Er is altijd rumoer tussen boeren en tuinders aan de ene kant en supermarkten aan de andere kant. Ik ben een boerenzoon en zolang ik weet wordt er in de familie gemopperd dat de boer ‘maar een paar cent’ krijgt voor zijn spullen, terwijl het in de supermarkt ‘zoveel’ kost. Die discussie loopt al tientallen jaren. Supermarkten hebben teveel inkoopmacht, luidt de klacht. Maar de realiteit is dat supermarkten alleen maar macht hebben als er teveel leveranciers zijn die teveel produceren. Alleen dan kunnen supermarkten het ‘verdeel-en-heers’ spelletje spelen.

    Lees meer
  • Supermarkten zijn té aanwezig in de media

    Gepubliceerd op: 25 augustus 2013
    Categorie: Foodretail

    “Het is bedroevend gesteld met de kwaliteit van de Nederlandse levensmiddelen en fabrikanten en supermarkten maken er maar een potje van”. Die indruk krijg je als je de voorpaginaberichtgeving over voedingsmiddelen en supermarkten van de afgelopen jaren op een rij zet. De werkelijkheid is precies het tegenovergestelde: de Nederlandse voedings- en genotmiddelen zijn nog nooit zo veilig geweest als nu.

    Lees meer